Idea TQM
TQM czyli Total Quality Management, zarządzanie przez jakość (ZPJ). Jest to rodzaj systemu zapewnienia jakości polegający na tym, że każdy pracownik samodzielnie dba o wysoką jakość swojej pracy. Jednocześnie jakość staje się głównym celem przedsiębiorstwa, a pozostałe cele są widziane z jej perspektywy. Zarządzanie przez jakość zwykle jest wprowadzane po osiągnięciu certyfikatu ISO 9000. Aby wprowadzić TQM należy się skoncentrować na 8 Filarach Zarządzania przez Jakość:
1. koncentracja na kliencie
2. wizja strategii i polityki przedsiębiorstwa – w celu spełnienia oczekiwań klienta firma musi mieć wizję rozwoju
3. powszechne zaangażowanie pracowników
4. wykorzystanie potencjału przedsiębiorstwa – pozwala optymalizować wszelkiego rodzaju zasoby poprzez właściwe zarządzanie nimi
5. zarządzanie procesami, mierzenie oraz ciągłe doskonalenie ZPJ
6. systematyczne wsparcie – poważne wdrażanie i doskonalenie rozpoczyna się wtedy gdy kierownictwo aktywnie angażuje się w doskonalenie jakości i zarządzanie przedsiębiorstwem
7. współpraca z otoczeniem – odnosi się to do percepcji przedsiębiorstwa w oczach opinii publicznej, jak również do podejścia do ochrony środowiska i oszczędności zasobów naturalnych oraz współpracy z lokalną społecznością i władzą
8. efekt końcowy - odnosi się do osiągnięć przedsiębiorstw w stosunku do założonych celów w zakresie całokształtu jego rozwoju oraz zaspokojeniu finansowym wszystkich zainteresowanych stron jego działalnością.