
Zarządzanie jakością
Jakość według J.Jurana
Niektórzy autorzy wskazują, że Juran był pomysłodawcą kół jakości wdrożonych przez Kaoru Ishikawę. Według dr Jurana zarządzanie jakością nie wymaga zmian rewolucyjnych, lecz jedynie nadania problemom jakości rangi równej randze problemów innych funkcji organizacyjnych. Najbardziej znaną jego koncepcją jest trylogia Jurana. Zgodnie z tą koncepcją zarządzanie powinno składać się z trzech etapów: planowania jakości, kontroli jakości oraz doskonalenia jakości. Jakościowa trylogia Jurana jest wyraźną analogią do trylogii ''procesów finansowych". W analogii tej planowanie jakości to odpowiednik ustalania (planowania) budżetu, kontrola jakości to kontrola wydatków, a doskonalenie jakości to redukcja kosztów lub podnoszenie rentowności
Jakość według Deminga
E. Deming określa jakość jako przewidywany stopień jednorodności i niezawodności przy możliwie niskich kosztach i dopasowaniu do wymagań rynku. Uważa, że jakość i produktywność wzrastają w miarę zwiększania specjalizacji. Twierdzi, że jeżeli zinterpretujemy w kontekście niezawodności, pewności, przewidywalności oraz zgodności z opisem produktów lub usług, to wydaje się oczywiste, że doskonalenie jakości jest analogiczne z redukcją czynników zmiennych.
1. Niech doskonalenie jakości produktów i usług będzie Twoim stałym kierunkiem działań.
2. Przyjmij nową filozofię jakości. Nie możemy dłużej żyć z powszechnie akceptowanym poziomem usterek, opóźnień i bylejakości.
3. Przestań polegać na masowej kontroli, ale przede wszystkim wbuduj jakość w swój produkt, korzystaj z metod statystycznych.
4. Przestań oceniać dostawców tylko na podstawie ceny – zredukuj ich liczbę i nalegaj na doskonalenie jakości.
5. Stwórz program stałej poprawy jakości, wyszukiwania potencjalnych problemów i ich rozwiązywania.
6. Wprowadzaj nowoczesne metody szkolenia na stanowiskach pracy.
7. Nastaw kierownictwo na wspomaganie pracowników, aby lepiej wykonywali swoje obowiązki. Odpowiedzialność musi być zmieniona z ilości na jakość.
8. Wyeliminuj strach, aby wszyscy mogli efektywnie pracować dla firmy.
9. Przełam bariery między poszczególnymi działami i zachęcaj działy do współpracy.
10. Wyeliminuj liczbowe cele, plakaty i slogany wymagające poprawy bez wskazania sposobu, w jaki miałaby być osiągnięta.
11. Wyeliminuj arbitralne cele, które kolidują z jakością.
12. Pozwalaj pracownikom być dumnymi z ich pracy, nie zabijaj w nich satysfakcji z dobrze wykonanej pracy .
13. Wprowadź energiczny program długoletniej edukacji, szkolenia i samorealizacji.
14. Niech kierownictwo firmy stworzy długofalowy program systematycznego wprowadzania powyższych zasad i będzie odpowiedzialne za ten program.
Jakość według Feigenbauma
Koszty jakości to takie, które dotyczą działań projakościowych z całym cyklem życia produktów. Jakość według A.V. Feigenbauma jest w swej istocie efektem właściwego zarządzania i organizacji:
1. jakość nie jest funkcją techniczną, lecz systemowym procesem, który dotyczy całej działalności i jest podstawowym fundamentem wydajności ekonomicznej i stabilności procesów przemysłowych;
2. jakość musi być zorganizowana tak, aby doceniono zarówno jakościową pracę jednostek, jak też prowadzoną zespołowo w poszczególnych działach;
3. jakość należy egzekwować w obszarze marketingu, rozwoju, techniki wytwarzania i szczególnie w usługach, a nie jedynie w produkcji i tylko w stosunku do robotników;
4. jakość musi być uważana za to, czego nabywca chce i potrzebuje do zaspokojenia swych wewnętrznych potrzeb;
5. jakość musi być podstawą planowania efektywnych urządzeń;
6. nowoczesna poprawa jakości wymaga stosowania nowych technik (od projektowania jakości do wspomagania komputerowego mierzenia i sterowania zarządzania jakością);
7. poprawę jakości uznaje się przy pomocy i udziale wszystkich zatrudnionych, nie zaś kilku specjalistów;
8. należy stworzyć przejrzysty system zarządzania jakością ustaloną w całej organizacji, zorientowany dla klienta, system, który ludzie rozumieją, w który wierzą i którego częścią chcą być.