TQM a normy ISO 9000. Polska nagroda jakości

Nasza ocena:

5
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1582
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
TQM a normy ISO  9000. Polska nagroda jakości - strona 1 TQM a normy ISO  9000. Polska nagroda jakości - strona 2

Fragment notatki:

TQM a normy ISO 9000
Doświadczenia wielu dużych firm wykazują, że nie ma sprzeczności między ideą i systemem zbudowanym wg wymagań norm ISO 9000, a programem ZPJ. ISO to niezbędny element na drodze firmy do ZPJ. System jakości zapewnia przejrzystość procesów, pozwala na zapewnienie zdolności procesu, pozwala także dokładniej zanalizować przepływy informacji w firmie oraz lepiej zrozumieć procesy w firmie, a to z kolei wyzwala motywy pobudzające do działań wspomagających i doskonalących. ZPJ określa przede wszystkim filozofię przedsiębiorstwa. U podłoża owej filozofii leży zarówno kultura techniczna jak i organizacyjna, czyli system idei, norm i wartości podzielanych przez pracowników przedsiębiorstwa. Koncepcja ta ma swe korzenie w sposobie myślenia zatrudnionych, co wpływa na ukształtowanie pożądanych warunków wewnątrz zakładowych pracy oraz stosunków z otoczeniem.
Certyfikacja systemu jakości czyni firmę bardziej wiarygodną w oczach jej klientów. Sama certyfikacja nie świadczy jeszcze o wdrożeniu systemu poprawy jakości, a stanowi jedynie predludium do ZPJ.
Zasadnicze różnice między ZPJ a ISO:
ISO:
jakość postrzega poprzez zgodność z wymaganiem,
uwzględnia potrzeby kliena zdefiniowane w umowie,
koncentruje się na procesie dostawy właściwego produktu, zgodnego ze specyfikacją,
pomija wzajemne powiązania klient-firma,
koncentruje się na określonych obszarach, np. projektowaniu produktów,
ZPJ:
jakość postrzega jako proces ciągłej poprawy,
uwzględnia potrzeby i oczekiwania klienta wewnętrznego i zewnętrznego,
koncentruje się na dostawcy i jego kulturze traktując go jako element łańcucha tworzenia wartości dla klienta,
skupia się na sprzężeniu zwrotnym klient (wewnętrzny/zewnętrzny) - firma,
dotyczy całej organizacji.
Polska Nagroda Jakości
         Nowa sytuacja gospodarcza, w jakiej znalazły się polskie przedsiębiorstwa na początku lat dziewięćdziesiątych, wymagała opracowania przez nie nowej wizji, strategii i polityki oraz podjęcia kompleksowej rekonstrukcji systemów zarządzania. Wdrażanie koncepcji Zarządzania przez Jakość - ZPJ (Total Quality Management - TQM) w polskiej gospodarce było zatem bardzo ważnym elementem dla jej rozwoju. W związku z tym zrodziła się idea ustanowienia Polskiej Nagrody Jakości - PNJ, która byłaby przyznawana przedsiębiorstwom za wdrażanie filozofii TQM, czyli Zarządzania przez Jakość.
Polska Nagroda Jakości została ustanowiona w 1995 roku przez:
Krajową Izbę Gospodarczą
Polskie Centrum Badań i Certyfikacji


(…)

…. Wdrażanie koncepcji Zarządzania przez Jakość - ZPJ (Total Quality Management - TQM) w polskiej gospodarce było zatem bardzo ważnym elementem dla jej rozwoju. W związku z tym zrodziła się idea ustanowienia Polskiej Nagrody Jakości - PNJ, która byłaby przyznawana przedsiębiorstwom za wdrażanie filozofii TQM, czyli Zarządzania przez Jakość.
Polska Nagroda Jakości została ustanowiona w 1995 roku przez:
Krajową…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz