
Dwuczynnikowa teoria motywacji Herberga
• Dwie grupy czynników: Higieniczne (czynniki niezadowolenia, dyssatysfaktory) i Motywacyjne (motywatory, czynniki wzrostu)
• Czynniki higieniczne: czynniki zewnętrzne odnoszące się do środowiska i dotyczą one polityki firmy, nadzoru.
Likwidują niezadowolenie, nie mają wpływu na zadowolenie z pracy.
• Czynniki motywacyjne: czynniki wewnętrzne, odnoszą się do treści pracy. Mają wpływ na zadowolenie pracownika z pracy, co daje wyższą wydajność.
• Różnica między tymi czynnikami: czynniki motywacyjne= satysfakcja, czynniki higieniczne = wyeliminowanie niezadowolenia.
• Czynniki wewnętrzne (motywatory) = od niskiego poziomu zadowolenia do wysokiego poziomu, czyli mogą wytworzyć wysoki poziom motywacji i pobudzić do wykonywania zadań
• czynniki zewnętrzne = od wysokiego poziomu niezadowolenia do niskiego poziomu niezadowolenia (lub braku niezadowolenia). Czynniki te są potrzebne do utrzymania pewnego poziomu satysfakcji, ale ich obecność niekoniecznie zwiększa ten poziom
Bardziej obrazowo:
:-( niezadowolenie › czynnik higieny › brak niezadowolenia :-|
:-\ brak zadowolenia › czynnik motywacyjny › zadowolenie :-)
Krytyka dwuczynnikowej teorii motywacji F. Hertzberga:
– Model zakłada proste ujęcie problemu, potrzeb i ich zaspokajania przez pracowników.
– Zbyt duże uproszczenie rzeczywistości organizacyjnej i osobowości pracowników
– zasadnicza rozbieżność co do interpretacji płacy pracownika – czy jest to czynnik higieny czy motywator
związany z uznaniem za wykonana pracę.