
Zachowania organizacyjne
Uwarunkowania zachowań człowieka w organizacji:
› Organizacyjne – kultura, zmiana
› Grupowe – grupa, kierowanie, zespół, przywództwo
› Indywidualne – zasoby osobiste, motywacja
Zmienna zależna – przedmiot badania, opisywania
Zmienna niezależna – opisuje zmienną zależną, opisująca
Zmienna pośrednicząca
Zmienne niezależne: dane biograficzne, osobowość, system wartości i postaw, zdolność
Zmienne pośredniczące: percepcja, motywacja, uczenie się
Indywidualne decyzje
Zmienne zależne: produktywność, absencja ( świadome unikanie pracy), wycofywanie się ( rezygnacja z powodu złej organizacji pracy), zadowolenie z pracy
Czynniki biograficzno – personalne (warunkują indywidualność i niepowtarzalność i możliwości człowieka): płeć, wiek( biologiczny: sprawność zmysłów, sprawność intelektualna, sprawność motoryczna; psychologiczny), stan zdrowia, zawód, wykształcenie, miejsce pracy, chronotyp (rytm około dobowy: poranny, wieczorny), stan zdrowia, fizjognomia, status ekonomiczny, rodzinny.
Czynniki psychologiczne składają się na obraz psychiczny człowieka, wiążą się z takimi elementami psychiki jak:
– cechy wrodzone – temperament i inteligencja
– cechy nabyte w rozwoju ontogenetycznym – charakter, osobowość, motywacja, system wartościowe
Czynniki psychologiczne wyznaczające indywidualny poziom ZO:
– Zdolność i inteligencja
– System potrzeb i motywacja
– Charakter – ukształtowany przez kulturę na bazie temperamentu, postulowany przez określony system wychowawczy, zestaw cech osobowości
– Osobowość
– Temperament
– Percepcja – u człowieka ma charakter świadomy- świadomość ekstraspekcyjna, czyli obraz świata oraz świadomość introspekcyjna, czyli obraz siebie. Poznanie rzeczywistości: *zmysłowe :
a) Wrażenia – proces psychiczny powstający pod wpływem działania elementarnych bodźców na receptory jednego rodzaju i polegający na odzwierciedleniu pojedynczych cech bodźca
b) Spostrzeżenia- proces poznawczy polegający na odzwierciedlaniu złożonych bodźców oddziałujący na narządy zmysłów
*abstrakcyjne mechanizmy percepcji
a) Myślenie – czynność zmysłowa obejmująca różnorodne procesy: planowanie, przewidywanie, ocenianie, wnioskowanie, rozumienie, analiza (myślowe rozdzielanie poszczególnych elementów całości), synteza (myślowe scalanie części składowych), porównywanie (zestawianie ze sobą różnych elementów, podobieństwa i różnice), abstrahowanie (pomijając pewną grupę cech, wyróżnienie jednej)
b) pamięć – obejmuje miliardy komórek nerwowych i połączenia między nimi
PAMIĘĆ ZMYSŁOWA, czyli ultrakrótka (duża pojemność 1 s da oka, 2 s dla ucha, kodowanie rodzaju informacji)
PAMIĘĆ KRÓTKOTRWAŁA, czyli operacyjna (mała pojemność, 30s, podaje rodzaj informacji)
PAMIĘĆ DŁUGOTRWAŁA, (nieograniczona, kodowanie znaczenia informacji zorganizowanej › przypominanie: rozpoznawanie = odtwarzanie, reprodukcja = przywoływanie)
Model grupowego poziomu zachowań organizacyjnych
Zmienne niezależne: Decyzje grupowe › komunikacja grupowa › Inne grupy
Zmienne pośredniczące: Kierowanie-> struktura grupy › stres organizacyjny
Zmienne zależne: Produktywność › Absencja › wycofywanie się › zadowolenie z pracy
Grupowe determinanty zachowania organizacyjnego:
Osoba (psychika) x środowisko społeczne = zachowanie organizacyjne › jest funkcją ciągłego wzajemnego oddziaływania jakie zachodzi między jednostką ludzką, a środowiskiem społecznym w którym jednostka funkcjonuje.