Fazy lekcji
1. Ustalenie sensu i znaczenia (przeczytać, usłyszeć, zobaczyć)
2. Oświetlenie się wzajemne sztuk- połączenie obu dzieł w jednej interpretacji,
· o obrazach mówi się językiem poezji,
· potrzeba przekazania wiedzy o malarstwie i nauki „czytania" obrazów (sztuki) › jest to najbardziej zaniedbywana dziedzina edukacji polonistycznej (obrazy w podręczniku są tylko ozdobą),
· przez wzajemne oświetlanie się sztuk odbiorca otrzymuje i wyzyskuje dodatkowe informacje o czytanym, czyli interpretowanym dziele, informacje płynące z innego dzieła,
· związki typu: dzieło sztuki natchnieniem dla poetów i odwrotnie. „Polonista fotogeniczny"- czyli o fotografii w edukacji polonistycznej (Wojciech Strokowski)
· fotografia jest istotnym składnikiem w świecie mediów,
· w „cywilizacji obrazkowej" umiejętność odczytania przekazu obrazkowego jest niezbędna, a tak mało rozwijana jest w szkole,
· można przedstawić krótki rys historii fotografii,
· wiedza o kompozycji przydatna przy odczycie fotografii,
· wpływ fotografii na poetykę realizmu i naturalizmu- tu widoczny związek,
· zwrócenie uwagi na podobne funkcje literatury dokumentalnej i fotografii dokumentalnej,
· odbiór fotografii artystycznej- odróżnienie jej od użytkowej, poprzez wernisaże, wystawy, prezentację fotografii artystycznych,
· „polonista" fotogeniczny w działaniu: fotografowanie ważnych wydarzeń szkolnych, fotografie do gazetki, konkursy fotograficzne, udział w wystawach itp.,
· fotografia w poezji: wiersze inspirowane zdjęciami: np. Szymborskiej „Pierwsza fotografia Hitlera" czy „Fotografia z 11 września".