
Wzorzec: Atak i unik
Strategie te to: Strategia budowy funkcjonalnej odmienności, która opiera się na analizie uwarunkowań, które na danym rynku decydują o sukcesie lub porażce. Budowa tej strategii polega więc na koncentracji na kluczowych czynnikach sukcesu: zdobyciu konkurencyjnej przewagi, a dopiero później na usprawnieniu ogólnych działań z wykorzystaniem osiągniętych z tytułu dominacji zysków. Relatywna przewaga, czyli stałe porównywanie swojej firmy i jej wyrobów z konkurencją i jednocześnie wykorzystanie słabych stron konkurenta na konkretnym rynku do zbudowania własnej przewagi.
Agresywna inicjatywa – celem tej strategii są nowe idee i innowacje, które dałyby organizacji szansę ruchu do przodu w konkretnym kierunku. Ta strategia jest szczególnie potrzebna, gdy kilka firm z danej branży opanowało do perfekcji sztukę koncentracji na kluczowych czynnikach sukcesu, dopracowało swe produkty i penetrację rynku tak, że niewiele jest do wygrania na tych obszarach. Ponadto, gdy konkurencja nie posiada wyraźnych słabych stron to przez wykazanie agresywnej inicjatywy, czyli wprowadzenie nowych wyrobów i testowanie nowych koncepcji można osiągnąć sukces. Maksymalizacja satysfakcji nabywców jest najbardziej wyrafinowanym ruchem strategicznym. Pierwszym krokiem jest tu analiza tego, czego klient oczekuje od wyrobu. Jest to metoda niezwykle skuteczna, ponieważ nawet dziś wiele największych i najlepszych firm zapomina lub lekceważy potrzeby swoich klientów . Oznacza to ogromny sukces dla firm zorientowanych na wszelkie najskrytsze potrzeby swoich klientów.