Humanitaryzm w prawie karnym
Postulaty humanitaryzmu - postulaty reformy – filozofia
Oświecenia (Ch. Thomasius), dzieła Monteskiusza, Woltera, C. Firangieri - „Szkoła prawodawstwa"
C. Beccaria – 1764: „O przestępstwach i karach" – wykład postulatów humanitaryzmu
Program humanitaryzmu:
- racjonalnością; zniesienie karalności czarów i magii; zniesienie karalności samobójstw
- nowe założenia represji karnej i uzasadnienie sensu kary: utylitaryzm – istotą kary osiągnięcie
pożytecznych dla społeczeństwa celów: zapobieganie dalszym przestępstwom, praca na rzecz
społeczeństwa; najbardziej celowa i użyteczna – kara pozbawienia wolności połączona z obowiązkiem
pracy
- niektórzy – kwestionowanie sensu i skuteczności kary śmierci; bardziej dotkliwa – kara ciężkich robót
- żądania zniesienia kar okrutnych, hańbiących połączonych z męczarnią skazanego: kwalifikowanych kar śmierci czy kar mutylacyjnych
- ekonomia kar – wymierzana tylko w granicach i sposobami nieodzownymi do osiągnięcia skuteczności
- kara – określona ustawowo, współmierna do przestępstwa, relatywna
- o jej skuteczności, sprawiedliwości i użyteczności decyduje szybkość zastosowania oraz nieuchronność
walka z arbitralnością sędziów – samowolą i bezprawiem w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości
- zakaz analogii w prawie karnym – jako pewność prawna jednostki
- ogłoszenie kodyfikacji prawa karnego – określenie wszystkich przestępstw; zupełność kodyfikacji
- zasada formalnej równości wobec prawa karnego – ustawa obowiązywać miała wszystkich jednakowo
- sprzeciwianie się Inkwizycji torturom, legalną teorią dowodów.
- pełna subiektywizacja odpowiedzialności karnej – zerwanie z odpowiedzialnością obiektywną
- indywidualizacja odpowiedzialności – zniesienie odpowiedzialności zbiorowej i przejawów represji
karnej wobec niewinnych ,
- prawo do milczenia, domniemanie niewinności › nieuznanie wystarczalności przyznania się
- przewartościowanie dóbr chronionych represją karną – m.in. przeciw religii; walka z zabobonami,
„Karami za zgorszenie".