Wstęp

Funkcje komunikowania wg H. Lasswell'a:

1. Obserwowanie otoczenia społecznego, w którym wyrażany jest system wartości

2. Podtrzymywanie relacji członków społeczeństwa i wytwarzanie reakcji na otoczenie

3. Przekazywanie dziedzictwa społecznego

Funkcje komunikowania (współcześnie):

• Funkcja informacyjna – pozyskiwanie informacji o otaczającym nas świecie;

• Funkcja edukacyjna – wiąże się z funkcją informacyjną; przekazywanie sobie z pokolenia na pokolenie

wiedzę, wartości i uczucia; przez komunikowanie dokonuje się nauka i edukacja

• Funkcja identyfikacji osobistej – pozwala wzmocnić przekazywane w procesie komunikowania wzory zachowań i wartości; dokonuje się integracja z innymi wartościami; jednostka może utożsamiać się z

innymi jednostkami, grupami, społecznościami.

• Funkcja integracyjna – odnosi się do tworzenia więzi między jednostkami a społecznościami –

powstaje pewien ład społeczny; podejmowane są wspólne działania w celu osiągnięcia porozumienia

• Funkcja mobilizacyjna – opisywana w kontekście procesów perswazyjnych; pamiętać należy, że

pobudzanie do określonego typu działania występuje na wszystkich poziomach komunikowania

• Funkcja rozrywkowa – poprzez komunikowanie jednostka może osiągać odprężenie i relaks; media

masowe w największym stopniu realizują funkcję rozrywkową

3. Komunikowanie interpersonalne- bezpośrednie a komunikowanie pośrednie-masowe.

a) Komunikowanie interpersonalne- bezpośrednie:

1. Bezpośrednie i interaktywne – jednostki znajdują się w osobistym kontakcie i wzajemnie na siebie oddziałują

2. Jedność czasu i przestrzeni

3. Natychmiastowe sprzężenie zwrotne

4. Charakter dwustronny – dialog pozwala na to