
Wstęp
Funkcje komunikowania wg H. Lasswell'a:
1. Obserwowanie otoczenia społecznego, w którym wyrażany jest system wartości
2. Podtrzymywanie relacji członków społeczeństwa i wytwarzanie reakcji na otoczenie
3. Przekazywanie dziedzictwa społecznego
Funkcje komunikowania (współcześnie):
• Funkcja informacyjna – pozyskiwanie informacji o otaczającym nas świecie;
• Funkcja edukacyjna – wiąże się z funkcją informacyjną; przekazywanie sobie z pokolenia na pokolenie
wiedzę, wartości i uczucia; przez komunikowanie dokonuje się nauka i edukacja
• Funkcja identyfikacji osobistej – pozwala wzmocnić przekazywane w procesie komunikowania wzory zachowań i wartości; dokonuje się integracja z innymi wartościami; jednostka może utożsamiać się z
innymi jednostkami, grupami, społecznościami.
• Funkcja integracyjna – odnosi się do tworzenia więzi między jednostkami a społecznościami –
powstaje pewien ład społeczny; podejmowane są wspólne działania w celu osiągnięcia porozumienia
• Funkcja mobilizacyjna – opisywana w kontekście procesów perswazyjnych; pamiętać należy, że
pobudzanie do określonego typu działania występuje na wszystkich poziomach komunikowania
• Funkcja rozrywkowa – poprzez komunikowanie jednostka może osiągać odprężenie i relaks; media
masowe w największym stopniu realizują funkcję rozrywkową
3. Komunikowanie interpersonalne- bezpośrednie a komunikowanie pośrednie-masowe.
a) Komunikowanie interpersonalne- bezpośrednie:
1. Bezpośrednie i interaktywne – jednostki znajdują się w osobistym kontakcie i wzajemnie na siebie oddziałują
2. Jedność czasu i przestrzeni
3. Natychmiastowe sprzężenie zwrotne
4. Charakter dwustronny – dialog pozwala na to