Zasady rachunkowości w pigułce

Nasza ocena:

3
Pobrań: 770
Wyświetleń: 4781
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady rachunkowości w pigułce  - strona 1 Zasady rachunkowości w pigułce  - strona 2

Fragment notatki:


ZASADY RACHUNKOWOŚCI: memoriałowa - ujęcie w księgach rachunkowoych ogółu dotyczących danego roku obrotowego przychodów i kosztów, niezależnie od terminu ich zapłaty; współmierności - przeciwstawiamy przychodom danego roku koszty, które były niezbeden do ich osiągnięcia; kontynuacji działalności - domniemanie dalszego prowadzenia przez 1-stke działalności w dającej się przewidzieź przyszłości w niezmniejszonym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości
ostrożnej wyceny - polega na realnej wycenie, tj. uwzględnieniu w WF bez względu na jego wysokość zmnejszenia wartości użytowej lub handklowej skłądnikó aktywów oraz utworzeniu rezerw na zobowiązania, itd.
ciągłości - zachowanie w kolejnych latach obrotowych przyjętych przez 1-stke zasad rachunkowości, aby informacje w nich zawarte za kolejne lata były porównywalne;
wyższości treści nad formą (istotności) - ujmowanie w księgach rachunkowych i wykazywaniu w sprawozdaniu finansowym zdarzeń, zgodnie z ich treścią ekonomiczną
dokumentacji - wymaga prowadzenia ksiag rachunkowych wyłącznie na podstawie dowodów księgowych;
niekompensowania - oddzielne umowanie poszczegolnych skladnikow aktywow i pasywow, przychodow i kosztow, zyskow i strat nadzwyczajnych.
AKTYWA - kontrolowane przez firme zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spwodują w przyszłości wpływ do jednostki korzysci ekonomicznych;
WARTOŚĆ FIRMY - składnik wartości niematerialnych i prawnych; cena nabycia określonej jednostki - wartość godziwa aktywów netto ( aktywa netto - aktywa ogółem - zobowiązania); dodatnia wartość firmy - wartości niemat. I prawne, ujemna - rozlicz. M/o
PASYWA - żródła finansowania majątku firmy, KAPITAŁY : spóka z.o.o - kapitał zakładowy, zapasowy
spółka akcyjna - kapitał zakładowy, zapasowy
komandytowo-akcyjna - zakładowy
przedsiębiorstwo państwowe - fundusz założycielski, przedsiębiorstwa
spółdzielnia - fundusz udziałowy, zasobowy
PODSTAWOWE SPRAWOZDANIA Z DZIAŁALNOŚCI FINANS O WEJ: Roczne sprawozdania f ina n sowe banki, zakłady ubezpieczeniowe, spółki akcyjne itd. - bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale własnym, rachunek przepływów pieniężnych, informacja dodatkowa;
pozostałe podmioty - bez zestawienia zmian w i bez rachunku przepływów pieniężnych
BILANS - na konkretny dzien bilansowy, przestawia sytuację majątkową i finansową podmiotu; usystematyzowane zestawienie posiadanego majątkui źródeł jedgo finansowania
BILANS UPROSZCZONY - jednostki niewielkie, które w roku obrotowym, za który jest sporządzane sprawozdanie, nie osiągnęły 2 z 3 wielkości:


(…)

… za pośrednictwem i pod kontrolą banku;
FORMY:
polecenie przelewu - dłużnik zleca swojemu bankowi przelanie pieniędzy na rachunek wierzyciela;
czeki rozrachunkowe - złożone w banku zamieniają się na zapis na r-ku bankowym osoby wskazanej w czeku lub wlasciciela; akredytywa - gdy nie mamy pewności co do wypłacalności naszego kontrahenta; dłużnik poleca swojemu bankowi otwarcie r-ku akredytywy na okr. Kwotę, czas, i dostawce, jak bank się dowie o dokonanej dostawie - przelewa kwote na rachunek dostawcy;
polecenie zapłaty - wygodna dla wierzyciela, on zleca bankowi pobrane okr. Kwoty z r-ku dłużnika i przekazanie jej na swój r-ek; rozliczenie saldami - gdy kontrahenci są wzajemnie dostawcami i odbiorcami, wzajemnie ustalone terminy, wzajemne salda należności i zobow. Są ze sobą kompensowane, a ew. róznica regulowana poleceniem przelewu; rozliczenie planowe - przy systematycznych dostawach; dłużnik dokonuje zaliczkowych przelewów, a rozliczenie - porównanie - wykonane dostawy a wartość dokonanych zaliczek; INNE ŚRODKI PIENIĘŻNE - czeki obce (gotówkowe, bezgotówkowe), środki w drodze, weksle obce płatne w terminie 3 m-cy od daty wystawienia;
ŚRODKI TRWAŁE:
kompletne i sprawne w momencie przekazania do użytkowania…
… z działalności operacyjnej+przychodzy i koszty finansowe=wynik z działalności gospodarczej+wynik nadzwyczajny=wynik brutto+podatek dochodowy=wynik netto; wyróżnia 2 pozycje umowane po stronie przychodów z działalności podstawowej: koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby, zmianę stanu produktów; posiada pozycje kosztów rodzajowych (amortyzjcja, zużycie materiałów i energii, usługi obce, podatki i opłaty…
… ze sprzedaży towarów;
USTALENIE WYNIKU FINANSOWEGO:
- wszystko z handlu, usług i produkcji + pozostałe koszty i przychody operacyjne, koszty i przychody finansowe, straty i zyski nadzwyczajne, podatek dochodowy, ROZLICZENIA M/O:
AKTYWA - rozliczenia m/o: krótko i długookresowe
PASYWA - rozliczenia m/o: czynne (przychodów) i bierne (kosztów)
AMORTYZACJA - koszt zużycia środków trwałych oraz wartości…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz