zasady ogólne finansów publicznych - omówienie(sem II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 469
Wyświetleń: 1603
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
zasady ogólne finansów publicznych - omówienie(sem II) - strona 1 zasady ogólne finansów publicznych - omówienie(sem II) - strona 2 zasady ogólne finansów publicznych - omówienie(sem II) - strona 3

Fragment notatki:

A.Pomorska, Finanse przedsiębiorstw, zasady ogólne finansów publicznych , (sem II)
ZASADY OGÓLNE FINANSÓW PUBLICZNYCH
- KONSTYTUCYJNE - wytyczne z konstytucji
- z treści ustawy o finansach publicznych Postulaty teorii pod adresem praktyki finansowej mające na celu zapewnienie prawidłowo działającego i skutecznego systemu finansowego. W konstytucji jest cały roździał o finansach publicznych.
Z Konstytucji możemy wyodrębnić zasady
Zasada zapewnienia ochrony interesów finansowych państwa.
Główne przejwy realizacji tej zasdy jet przepis, który określa powszecny obowiązek płacenia podatków i innych świadczeń na rzecz państwa. Obligatoryjnie. [gdyby nie to to nie było by wpływów do budżetu, a stanowią one 87%]
- przepis Konstytucji, który nakazuje prezydentowi uzyskać zgodę sejmu [od parlamentu] na ratyfikację umów międzynarodowych, których przyszła realizacja mogłaby spowodować duże obciążenie finansowe państwa.
- przepis zakazujący zaciągania pożyczek, udzielania poręczeń przez państwo, nie może ono odprowdzić do tego , aby dług publiczny przekroczył 60% PKB. Żeby do takiej sytuacji nie dopuścić istnieją:
-przepis o finansach publicznych - zawierają procedury ostrożnościowe i sanacyjne.
-przepisy unijne mówią, żedeficyt budżetowy nie może przekroczyć 3%. [Deficyt budżetowy to nadwyżka wydatków nad dochodami długo się utrzymujący, kredyty, pożyczki zwiększają dług publiczny]
-przepis dający wyłączne prwo inicjatywy w zakresie projektu ustawy budżetowej Radzie Ministrów, która wcześniej konsultować może się z Ministrem finansów.
-corocznie oddawane sprawozdanie z wykonania budżetu państwa, kontrolowae przez Najwyższą Izbę Kontroli.
- dla ochron interesów państwa ważny jest przepis zakazujący rozpatrywania i wykonywani budżetu w trybie pilnym [przyśpieszonym] przez Sejm. Musi być uchwalony przez Sejm.
-projekt ustawy podatkowej też nie może być rozpatrywany w trybie pilnym.
- zakaz w konstytucji pokzywani deficytu budżetowego przez branie pożyczek z NBP [służy ochronie wartości złotówki] Budżet jest wartością konstytucyjnie chronioną.
2. Zasada wyłącności regulcji ustawowej najważniejszych spraw z zakresu finansów.
Sejm reguluje najwżniejsze sprawy w zakresie finansów.
- Sejm musi ustalić w drodze ustaw: budżet państwa, wprowadzenie podatku, zmiany w systemie podatkowym, zasady zaciągania zobowiązań, udzielanie poręczeń. Uregulowane zasady nabywania, zbywania i przekształceń majątku Skarbu państwa też ustalane są w drodze ustaw.
3. Zasada zagwrantowania podstaw finansowych i ekonomicznych dla działalności jednostek samorządu terytorialnego w Polsce.


(…)

… też ustalane są w drodze ustaw.
3. Zasada zagwrantowania podstaw finansowych i ekonomicznych dla działalności jednostek samorządu terytorialnego w Polsce.
- Konstytucj zapewniła podstawy finansowania samorządów terytorialnych. Dochodami samorządów są:
a) dochody własne
b) dochody wyrównania [transfery z budżetu państwa] - dotacje celowe [fakultatywnie, Minister nie musi ich przyznawać i subwencje ogólne - obligatoryjne. [mają do nich zagwrantowane prawo]
Ustawa budżetowa określa roszczenie jednostki do budżetu. Ma przyznane prawo do roszczenia subencji.
Dotacja celowa oznacza określone środki finansowe z budżetu państwa, ale preznaczone z góry na określony cel [jak nie to całą kwotę do budżetu]
Subwencje nie posiadają określoncych celów, oprócz oświaty.
- wzmocnienie bazy finansowej:
- 90' uwłaszczenie gmin, przekazano im majątek komunalny
- od stycznia 99' podział na powiaty, przekazano im majątek komunalny\
- przekazanie jednostek samorządu terytorialnego procentu udziałów we wpływach z podatków dochodowych [od fizycznych i prawnych, nie w 100% wpływają do budżetu, udział % od podatków]. Tylko gminy traktować mogą podatki jako dochody własne - [wpływ z podatku rolnego, od nieruchomości, podatku leśnego, od spadków i darowizn, środków tranportu, czynności cywilno-prawnych, wpływ z podatków od posiadania psów, karty podatkowej uiszczanej przez osoby fizyczne prowadzące w małym zakresie określoną działalność gospodarczą]
Gminy mają 39,62% wpływów z podatku dochodowego [znczenie poziomu dochodu gmin]

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz