Szkoła relacji międzyludzkich

Nasza ocena:

5
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoła relacji międzyludzkich - strona 1 Szkoła relacji międzyludzkich - strona 2 Szkoła relacji międzyludzkich - strona 3

Fragment notatki:

Szkoła relacji międzyludzkich: Elton Mayo - socjolog na Harvardzie. W latach 30. prowadził eksperymenty (zachowania ludzi w zakładach pracy). W jednej grupie najpierw stosowano styl, że kierownik kontrolował i egzekwował wykonalność pracy. Jakie czynniki wpływają na wydajność pracy - na nią wpływają relację między pracownikami i pracownikami a kierownikami. Doszedł do przekonania, że wydajność pracy wzrastała, gdy pracownicy byli przekonani, że kierownictwo troszczy się o ich dobrobyt i poświęca im szczególną uwagę. Grupy nieformalne (koleżeńskie) - często ich wpływ jest większy niż kierownika. Mayo odrzucił wcześniej akceptowaną teorię motywowaną głównie potrzebami ekonomicznymi. Wolał człowieka społecznego, który dąży do dobrych relacji międzyludzkich, który reaguje bardziej na naciski grup koleżeńskich niż na władzę kierownictwa. Szkoła psychologiczna: Abraham Maslow - lekarz, reprezentant psychologii humanistycznej. Człowiek jest motywowany dążeniem do zaspokojenia swoich potrzeb. Na najniższym stopniu ulokował potrzeby fizjologiczne. Wyżej są potrzeby bezpieczeństwa (zdrowia, mienia, życia) - instynkt samozachowawczy. Jeszcze wyżej potrzeby przynależności, potrzeba uznania; najwyżej potrzeba samo urzeczywistnienia. Douglas McGregor - twórca teorii X i teorii Y. Działalność kierownika wobec podwładnych opiera się na pewnych podświadomych założeniach, które to można pogrupować: teoria X i teoria Y.
Teoria X: człowiek jest z natury leniwy i unika pracy - musi być do niej przymuszany, kontrolowany. Kierownik powinien dokładnie określać obowiązki, sprawować ścisły nadzór nad podwładnymi, egzekwować wykonywanie poleceń. Karanie pracowników - ma zmusić do dobrej pracy. Główny instrument - strach przed karą.
Teoria Y: zakłada, że praca jest potrzebą człowieka, normalną. Człowiek właściwie traktowany pracuje chętnie i wykazuje inicjatywę. Kierownik sprawuje ścisły nadzór nad pracownikami i motywuje ludzi do pracy poprzez nagrody. Obecnie często preferuje się w teorii organizacji podejście sytuacyjne, a zatem zastosowanie teorii i koncepcji jest wynikiem badania warunków, w jakich występuje dana instytucja.
Wkład Polaków: Tadeusz Kotarbiński, Stanisław Kowalewski, Jan Zieleniewski, Jerzy Starościak, Jan Łukasiewicz, Zbigniew Leoński.
Nauka administracji na grun cie prakseologii (T. Kotarbiński - opracował całą siatkę pojęciową dla tej nauki):
Pojęcie instytucji, działania, pracy, celu, wyniku użytecznego i kosztów działania.
pojęcie organizacji - można nadawać mu różne znaczenia. Najczęściej występuje w kontekście atrybutowym lub rzeczowym. Organizacja jest to pewna całość złożona z części, która tym się charakteryzuje, że owe części współprzyczyniają się do osiągania celów całości. Często podaje się def, organizacji w znaczeniu rzeczowym - rzecz formalnie wyodrębniona, posiadająca nazwę, zakres działania i środki temu działaniu służące. Organizacją jest Rada Ministrów, Gminy, Uniwersytet Łódzki, itd.


(…)

… zmniejszymy (wariant niealternatywny) - Karol Adamiecki preferował taką formę.
Jeśli oceniamy działanie to oceniamy skuteczność działania (przy ocenie sprawności). Jeżeli jest taka sama, to bardziej sprawne jest działanie korzystniejsze (ekonomiczne). Działanie jest sprawne, choćby w minimalnym stopniu skuteczne. Działanie nieskuteczne nie może się uznawać za sprawne. Wyróżnia się zestaw cech dodatkowych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz