Starożytny Rzym-omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 462
Wyświetleń: 1589
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Starożytny Rzym-omówienie - strona 1 Starożytny Rzym-omówienie - strona 2 Starożytny Rzym-omówienie - strona 3

Fragment notatki:

STAROŻYTNY RZYM Grecja a Rzym - cnotą dla starożytnych Greków była wiedza, dążenie poznania prawdy = dzieła filozoficzne
- dla Rzymian cnotą jest męstwo ( virtus ) = imperium
- niewielka skłonność do rozważań teoretycznych - nastawienie na praktykę która może być wykorzystana do podboju
świata
Świat rzymski to jedna wspólnota - nacjonalizm, (w starożytnym tego słowa znaczeniu)
- uznawanie wyższości narodu rzymskiego nad innymi - prawo do rządzenia światem
Państwo
- dobro wspólne obywateli
- wspólnota obywateli ( civitas ), rzecz wspólna ( res publica )
- przekonanie o republikańskości państwa.
- imperium - to pojęcie władzy, nie jest tożsame z pojęciem państwa
- przestrzenny zasięg terytorialny władzy realizowanej przez Rzymian
- granice państwa to granice władzy nad obszarem
- imperator - podmiot wykonujący władzę, wódz
- potem rozszerzono to pojęcie to ten kto stojąc na czele civitas rzymskiego zarządzał prowincjami
Autorytet
- szacunek, cześć, jaką darzy się osobę czy instytucję
- podmiot obdarzony autorytetem nie dysponował władzą- autorytet wynikał z czci, nie władzy
- Rzymian charakteryzował tradycjonalizm - instytucje polityczne zasługiwały na szacunek, bo im dawniejsza instytucja, tym lepsza.
- autorytet Rzymianie wiązali z cnotą - oddanie służbie państwu
- cnotliwy Rzymianin to taki, który służy państwu
- magistratura była z jednej strony zaszczytem, z drugiej obowiązkiem realizowanym bezpłatnie
Synteza myśli greckiej i rzymskiej
- w II/I w. p.n.e, myśl rzymska została połączona z myślą hellenistyczną, stąd najwybitniejsi rzymscy myśliciele byli stoikami
- przyczyny:
- kosmopolityzm i uniwersalizm odpowiadał rzymskiej idei ekspansji
- ład kosmiczny.
- stoicki mędrzec w warunkach rzymskich utożsamiany został z rzymską arystokracją (cnoty jej przypisywane)
- uzasadnienie obowiązku odpowiedzialności za państwo Katon Starszy - krytyka hellenizacji Rzymu
- Rzymianie mają oczywiste prawo prowadzenia podbojów
- hellenizacja to załamanie się tradycyjnego modelu państwa
- Rzymianie przestali być dzielni, stali się łapczywi na sukces
- ambicje powinny być hamowane - złamanie powinności jednostki wobec ogółu
- pesymizm dziejowy - zanik cnót rzymskich doprowadzi do upadku imperium rzymskiego
- powrót do cnót pierwotnych - prostoty i sumienności
- katońska wizja w programie ugrupowania popularów (bracia Grakhowie)
- powrót do społeczeństwa chłopów - ludzi prostych, równych sobie

(…)

… państwo
- postulat nadania prymatu boskości
Etap I - pryncypat
- utrzymanie pozorów republikanizmu
- założenia stworzone przez Oktawiana Augusta
- pryncypat tak naprawdę był tylko magistraturą, współcześnie nadajemy mu przymiot cezaryzmu
- princeps- pierwszy w senacie, pierwszy wśród równych (primus inter pares)
- władza to realizowanie urzędu
- brak dziedziczenia władzy - elekcyjna, bo lud jest suwerenem - wydaje ustawę, w której oddaje władzę kolejnemu princepsowi
- princeps jest żywym prawem
- proces ubóstwiania princepsa - zaczęto mu nadawać cechy boskości.
- jedynowładztwo zapewnia pokój i porządek wewnętrzny po latach wojny domowej(pax romana)
Marek Aureliusz
- rządy dynastii Antoninów ("rządy dobrych cesarzy")
- pełna akceptacja zasad nowego ustroju, a dobrzy cesarze starali się być filozofami
- Marek Aureliusz realizuje platoński ideał filozofa na tronie
- władza - służy poddanym, zadaniem władzy jest opieka, władza jest wszechobecna w państwie
- świat - jest ładem, organizmem, wszystko się zmienia, każdy element służy realizacji jego funkcji (istnienie jest celowe)
- człowiek - jest istotą rozumną (tak jak bogowie), jest stworzony do życia w społeczeństwie (idea solidarności…

- afirmacja hellenizacji - - grecki niewolnik, został wykupiony
- poglądy eklektyczne
- od Arystotelesa - podziału ustrojów na dobre i złe (zjawisko degeneracji ustrojów)
- ustrój rzymski przykładem stoickiego ładu i harmonii
- cykliczność biegu dziejów jest determinizmem- człowiek może tylko opóźnić przemiany
- np. poprzez ustrój mieszany
- republika rzymska jako przykład oolitem
- konsulowie (monarchia…
…)
- państwo - jest uniwersalnym cesarstwem, wspólnotą wszystkich ludzi (a nie obywateli)
Etap II - dominat
- kształtuje się już w II w. n.e.
- całkowite odrzucenie pojęcia republiki i obywatela - zastąpił go poddany
- podstawowe cechy
1. wszechwładza cesarza, skupienie w jednym ręku
2. całkowita uległość poddanych
- dożywotniość władzy, nie musi już być oparta na autorytecie - legitymacja z boskości monarchy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz