Podstawy hotelarstwa cz.I

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1610
Wyświetleń: 4200
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy hotelarstwa cz.I - strona 1 Podstawy hotelarstwa cz.I - strona 2 Podstawy hotelarstwa cz.I - strona 3

Fragment notatki:


►  Geneza hotelarstwa  Początki hotelarstwa sięgają XXX w. p.n.e. gdzie w miastach Państwa Sumerów pojawiły się  gospody świadczące usługi hotelarskie i żywieniowe. Także w starożytnym Egipcie  powstawały zajazdy gościnne prowadzone przez boga Amona. Na ślady hotelarstwa  natrafiono na dawnych obszarach Babilonii, Fenicji czy Palestyny i Szwajcarii.  ►  Pojęcie hotelu i jego cechy  1) Definicja SVH (Stowarzyszenie Szwajcarskich Hotelarzy) – zakład, który daje gościom do  dyspozycji kompletnie urządzone pomieszczenia umożliwiające ich przyjęcie,  zakwaterowanie, pobyt i wyżywienie.  2) Definicja F. Buttle’a – to budynek o trwałym charakterze, dysponujący czterema lub więcej  pokojami sypialnymi działającymi na zasadach, gdzie oferowany jest nocleg, śniadanie na  określonym minimalnym standardzie.  3) Definicja GUS – Obiekt zlokalizowany w zabudowie miejskiej, dysponujący co najmniej  10 pokojami w tym większości jedno i dwuosobowych, świadczący szeroki zakres usług  związanych z pobytem klientów. Każdy hotel musi posiadać stałe urządzenia grzewcze i  przynajmniej jedną placówkę gastronomiczną. W zależności od wyposażenia, zakresu  świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii hoteli: najniższe jedna gwiazdka, najwyższe  pięć gwiazdek.  UNWTO określiła pewne wymagania, które winien spełnić hotel:  1) liczba pokoi nie mniejsza niż 10  2) precyzyjne normy higieniczno-sanitarne urządzeń, w odniesieniu zarówno do gości i  personelu  3) skuteczna służba porządkowa i kontrola sanitarna  4) materiały budowlane, meble, dekoracja, pościel, obrusy, naczynia muszą być najwyższej  jakości odpowiednio do kategorii hotelu  5) personel hotelowy musi mieć kwalifikacje odpowiadające wymogą narodowego urzędu ds.  turystyki  6) wszystkie hotele muszą spełniać techniczne wymogi zapewniające bezpieczeństwo  budynku i ich mieszkańców  7) hotele muszą spełniać minimalne normy wygód stosownie do posiadanej kategorii,  włącznie z ciepłą wodą czy klimatyzacją  8) hotele winny posiadać zorganizowaną pomoc lekarską, jednak bez konieczności  dysponowania gabinetem lekarskim  Na całościową koncepcje hotelu składają się następujące elementy:  Udogodnienia Usługi  Lokalizacja  Cena Imane  Lokalizacja  – kształtuje dostęp użytkowników do usług atrakcji turystycznych. Prawidłowa  lokalizacja umożliwia łatwe kontakty biznesowe, wolność od hałasu i innych niedogodności  otoczenia. Ma także znaczący wpływ na popyt na usługi hotelu i w dużym stopniu decyduje o  jego sukcesie ekonomicznym. Warunkiem sukcesu jest dostosowanie potencjału i marketingu  do konkretnego rynku.  Udogodnienia  – czyli świadczenia, które oferuje hotel tj.: pokoje, restauracje, bary, pokoje 

(…)


jedną placówkę gastronomiczną. Wyróżnia się 5 kategorii, najwyższa 5, najniższa 1
gwiazdka.
4) Domy wycieczkowe – obiekty położone na obszarze zabudowanym lub w pobliżu
zabudowy, które posiadają, co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi
klientów, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów. W każdym
domu wycieczkowym muszą być stałe urządzenia grzewcze i przynajmniej 1 placówka
gastronomiczna. Wyróżnia się 3 kategorie (najniższa III, najwyższa I).
5) Campingi – obiekty sezonowe umożliwiające noclegi w namiotach, samochodach
mieszkalnych, campobusach i przyczepach samochodowych, przysadzanie posiłków,
parkowanie samochodów a także oferujące inne usługi związane z pobytem klientów. Obiekty
te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach. W
zależności od wyposażania i zakresu świadczonych usług wyróżnia się 4 kategorie
campingów (najwyższa 4 gwiazdki, najniższa 1 gwiazdka).
6) Schroniska – obiekt położony poza obszarem zabudowanym, przy szkołach turystycznych,
świadczy minimalny zakres usług związanych z pobytem turystów. Schronisko ma
przynajmniej jedną placówkę gastronomiczną.
7) Schroniska młodzieżowe – obiekt przeznaczony…
… usług gościnności za odpłatnością.
► Istota, struktura i podstawowe cechy usługi hotelarskiej
Z istoty hotelarstwa wynika, iż jego głównym zadaniem jest oferowanie określonego zespołu
świadczeń, które określa się mianem usługi hotelarskiej. Usługi hotelarskie to krótkotrwałe,
ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych,
noclegowych także miejsc na ustawienie namiotów
… gastronomiczna może być prowadzona w
hotelu lub różnych obiektach na zewnątrz (catering).
Coraz większą role w hotelach odgrywają usługi dodatkowe i towarzyszące. Wielkie hotele
mogą oferować bardzo duży ich wybór. Luksusowe hotele nie tylko wyróżniają się
eleganckim wyposażeniem, lecz także dysponują kortami tenisowymi, agencjami wynajmu
samochodów, kasynami, salonami piękności. Oferują gościom hotelowym…
…, zmian preferencji
konsumentów powstają nowe rodzaje hoteli, których usługi bardziej odpowiadają nowo
ukształtowanym potrzebom konsumentów. Np. rozwój motoryzacji spowodował rozwój
moteli. Z kolei powstanie grupy zamożnych klientów zrodziło zapotrzebowanie na wysokiej
jakości usługi hotelarskie zapewniające wypoczynek wakacyjny. Odpowiedzią na to był
szybki rozwój systemów time share.
Pogłębiające…
… klasyfikacji obiektów hotelarskich. Od lat są one przedmiotem kontrowersji. Np.
podział stosowany przez organizacje hotelarskie kładą nacisk na jakość obsługi, gastronomii
oraz komfort. Natomiast agendy rządowe preferują kryteria uwzględniające przede wszystkim
udogodnienia oferowane przez hotele.
Klasyfikacja wg. ustawy o usługach turystycznych:
1) Hotele – obiekty zlokalizowane głównie w zabudowie miejskiej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz