Metodyka myślenia sieciowego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metodyka myślenia sieciowego - strona 1 Metodyka myślenia sieciowego - strona 2 Metodyka myślenia sieciowego - strona 3

Fragment notatki:

WPROWADZENIE
Po 1989 roku samochód, w krótkim czasie, z dobra luksusowego stał się przedmiotem codziennego użytku. Na polskim rynku zaczęły konkurować znane koncerny samochodowe z Europy ( Fiat, Peugeot, Citroen, Mercedes, BMW i inne ), Ameryki Północnej (Chrysler, Chevrolet, Jeep itp.) oraz Azji ( Daewoo, Kia, Hyunday, Toyota, Mazda, Nissan, Mitsubishi itp.). Poniższe opracowanie poświęcę zastosowaniu metodyki myślenia sieciowego w punkcie dealerskim koncernu Daimler-Chrysler AG. SFORMUŁOWANIE PROBLEMU
Jak wiadomo, punktem wyjścia w metodyce myślenia sieciowego jest sformułowanie problemu. K.M.Matczak - dealer - określił swój problem następująco: istotny wpływ na handel samochodami ma nasilająca się konkurencja i rosnące nasycenie rynku, polityka koncernu, którego interesy reprezentuje, jest mało przejrzysta,
pracownicy nie potrafią obsługiwać klientów zgodnie z najnowszymi standardami jakościowymi.
To wszystko sprawia, że aby uzyskać zaplanowany przez koncern zysk, K.M. Matczak musi osiągać coraz większe obroty, mimo że nie ma wpływu na dostawy aut ani pod względem ilościowym, ani pod względem asortymentu. Dealer nie ma również wpływu na termin dostaw z czego często musi się tłumaczyć klientom. Właściciel firmy sięgając do metodyki myślenia sieciowego chciał uzyskać odpowiedź na następujące pytania:
Od jakich czynników zależą dochód i zysk
W jakich granicach może wpływać na kształtowanie dochodu i zysku
Za pomocą jakich wielkości może kształtować sieć wzajemnych zależności
Czy w firmie dealerskiej można określić wskaźnik wczesnego ostrzegania.
Głównym celem analizy jest odpowiedź na pierwsze pytanie. Błędem byłoby ograniczać się do rozpatrywania problemu tylko z perspektywy przedsiębiorstwa, albowiem może się okazać, że spadek lub wzrost zysku jest rezultatem innych przyczyn. Trzeba więc sytuację problemową rozpatrzyć z punktu widzenia różnych obserwatorów. Na poniższym rysunku przedstawiam kilka różnych spojrzeń na K.M. Matczak ( firmę dealerską ).
RYSUNEK 1
Różne spojrzenia na firmę dealerską
Koncern samochodowy
Firmy ubezpieczeniowe Właściciel
Pracownicy Klient
Władze miejskie Banki
Konkurenci Społeczeństwo, gospodarka
Źródło: K. Zimniewicz, Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000
Cel i sens handlu samochodami K.M. Matczak przedstawia następująco:

(…)

… handlu samochodami: likwidacja punktu dealerskiego; wejście do sieci dealerskiej innej marki; podjęcie innej działalności w branży samochodowej ( stacje obsługi, stacje benzynowe, przewozy ).
W powyższej analizie wyznaczono również trzy indykatory: sprzedaż, dochód oraz pozycja wśród konkurentów. Można je również potraktować jako wskaźniki wczesnego ostrzegania. Obserwacja tych wskaźników pozwala…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz