Historia wychowania-sytuacja szkolnictwa polskiego w latach 1917-1932

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 770
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia wychowania-sytuacja szkolnictwa polskiego w latach 1917-1932  - strona 1 Historia wychowania-sytuacja szkolnictwa polskiego w latach 1917-1932  - strona 2 Historia wychowania-sytuacja szkolnictwa polskiego w latach 1917-1932  - strona 3

Fragment notatki:

Historia Wychowania Sytuacja szkolnictwap olskiego w latach 1917-1932; Reforma szkolnictwa (tzw.jędrzejewiczowska) - zalety i wady. 11 marca 1932 roku Sejm II Rzeczpospolitej Polskiej uchwalił opracowaną reformę szkolną przez ministra Janusza Jędrzejewicza i wiceministra Kazimierza Pierackiego następców nagle zmarłego Sławomira Czerwińskiego. Ustawa O ustrojus zkolnictwa dokonała poważnej przebudowy całego systemu szkolnego. Program szkół powszechnych rozbito na trzy szczeble , którym odpowiadały trzy stopnie organizacyjne szkół. Elementarny zakres wykształcenia ogólnego Rozszerzone i pogłębione wykształcenie ogólne Przysposobienie do życia społeczno-obywatelskiego i gospodarczego Nauka w szkole powszechnej trwała siedem lat . Szkoła pierwszego stopnia miała 2- letnią klasę III i 3-letnia klasę IV i jednego nauczyciela jeśli ilość uczniów nie przekracza 60 oraz dwóch nauczycieli przy liczbie od 61 do 120 uczniów Szkoła II stopnia miała dwu letnią klasę VI i uczyło 3 nauczycieli przy liczbie od 121 do 160 uczniów lub czterech, jeśli liczba uczniów wynosiła 161 do 210. Natomiast szkoła III stopnia miała 7 klas jednorocznych i co najmniej 211 uczniów i pięciu nauczycieli. Ustawa wprowadziła obowiązkowe dokształcanie ogólne i zawodowe całej młodzieży do lat 18, która wypełniła obowiązek szkolny i nie uczęszczała do żadnej szkoły. Dokształcanie to miało być realizowane stopniowo , ale obowiązek ten nie był wykonywany i w praktyce liczba młodzieży objęta dokształceniem spadła. W miejsce dawnego 8-letniego gimnazjum ogólnokształcącego wprowadzono 6-letnią szkołę średnią ogólnokształcącą podzieloną na 4-letnie gimnazjum jednolite podw zględem programowym i dwuletnie liceum programowo zróżnicowane ( klasyczny, humanistyczny, matematyczno-fizyczny i przyrodniczy), których podstawęd ydaktyczną stanowiły odpowiednio dobrane grupy przedmiotów. Do I klasy gimnazjum przyjmowano , na podstawie egzaminów wstępnych, a do liceum - absolwentów gimnazjum, na podstawie świadectw. Szkolnictwo zawodowe obejmowało według ustawy szkoły dokształcające, szkoły typu zasadniczego oraz przysposobienia zawodowego. Szkoły dokształcające zawodowe przyjmowały młodzież pracującą, podlegającą obowiązkowi dokształcania. Program tych szkół, rozłożony na 3 lata opierał się na pierwszym i drugim szczeblu programowym szkoły powszechnej. Poza tym w ustawie uwzględniono szkoły mistrzów i nadzorów, szkoły przysposobienia zawodowego dla absolwentów szkół ogólnokształcących różnych stopni, zawodowe kursy specjalistyczne oraz ogólnokształcące kursy uzupełniające dla absolwentów szkół zawodowych niższych stopni, pragnących przejść do szkół zawodowych wyższych stopni np. z gimnazjum do liceum.

(…)

…, jej dzieje i kultura.
Pierwsze projekty dla publicznych szkół powszechnych ogłoszono w 1933 roku.
Głównym kryterium doboru treści nauczania stało się wychowanie obywatelsko-państwowe, oparte na kulturze Polski, traktowanej jako kultura materialna i duchowa państwa polskiego. Istotną częścią programu szkolnego było zaznajomienie młodzieży z życiem gospodarczym środowiska i kraju oraz przygotowanie…
… wzajemnego powiązania treści nauczania poszczególnych przedmiotów, elastyczność programów pobudzająca inicjatywę nauczycieli i pozwalająca na uwzględnienie elementów regionalnych i środowiskowych w nauczaniu. Mimo kryzysowych warunków , w jakich jędrzejewiczowskie programy wchodziły w życie, akcję ich wprowadzenia przygotowano z rozmachem i bardzo starannie. Zmiany i nowy program nauczania dobrze służył…
… rzeczywistości zpunktu widzenia osoby badanej, wprowadzenie oceniania, elastyczne i otwartesposoby zbierania danych. Typowymi metodami badań jakościowych są: obserwacja uczestnicząca, wywiad swobodny,jakościowa analiza treści dokumentów osobistych i wytworów.
Wg Stanisława Palki oba te sposoby uprawiania pedagogikii prowadzenia badań są niezbędne i równoprawne. Decyduje o tym natura badanychfaktów i zjawisk…
… sąprawidłowości i formułowane prawa: deterministyczne i korelacyjne, jednoznacznei statystyczne. Aspekt praktyczny powiązany jest z projektowaniem określonychstanów rzeczy w dziedzinie zjawisk i procesów pedagogicznych i ocenianiemfunkcjonowania tych projektów.
Inni teoretycy zaliczają pedagogikę do grona naukhumanistycznych. Gdzie ściśle nawiązuje się do filozofii, teoriisocjologicznych, do psychologii
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz