Badania marketingowe wykład VIII- metody panelowe

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 854
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badania marketingowe wykład VIII- metody panelowe - strona 1 Badania marketingowe wykład VIII- metody panelowe - strona 2

Fragment notatki:


VII. METODY PANELOWE Panel - próba osób, gospodarstw domowych czy instytucji, na której bez przerwy lub w określonych odstępach czasu przeprowadza się badanie empiryczne za pomocą ankiet lub wywiadu. Panel w badaniu marketingowym to stała grupa osób, która zgadza się na dostarczenie danych w określonym czasie.
Panel konsumentów jest próbą indywidualnych konsumentów lub gospodarstw domowych, wybraną metodą reprezentacyjną do wielokrotnych badań prowadzonych w regularnych odstępach czasu i z reguły w tym samym zakresie przedmiotowym.
Próbę panelu dobiera się w sposób bardzo staranny, poprzez dobór proporcjonalny i losowy tak, aby możliwie wiernie odzwierciedlała strukturę całej populacji.
Wykorzystując panel konsumentów możliwe jest analizowanie uzyskanych opinii w czasie testowania zależnie od cech społeczno - ekonomicznych respondentów tj.: wiek, dochód, miejsce zamieszkania, stan rodziny, wykształcenie.
1. Charakterystyczne cechy badań panelowych: systematyczność
powtarzalność prowadzonych obserwacji 2. Rodzaje paneli: Według kryterium ciągłości pomiaru panel stały - ciągłe udzielanie odpowiedzi przez respondentów
panel okresowy - pomiar cech respondentów w zależności od potrzeb informacyjnych decydentów Według kryterium jednostek badanych: panel konsumentów
panel punktów sprzedaży - sklepów, hurtowni, magazynów
panel przedsiębiorstw usługowych, produkcyjnych, handlowych, gospodarstw rolnych Według kryterium sposobu pomiaru wybranych cech respondentów: panel pocztowy, którego uczestnik przesyła pocztą co pewien czas np. raz w tygodniu lub raz w miesiącu, dane w przygotowanych w tym celu dziennikach
panel telefoniczny - polega na przeprowadzaniu, najczęściej w stałych odstępach czasu, wywiadów telefonicznych
panel bezpośredni - polega na wykorzystaniu takich form pomiaru jak: wywiady (osobiste lub grupowe), rejestracja częstotliwości oglądania programów w tv (za pomocą instrumentów montowanych do odbiorników), spisy inwentaryzacyjne w punktach sprzedaży, rejestruje się dane, będące przedmiotem badania Ze względu na skład ich uczestników: panele statyczne - nie zmieniany zespół uczestników przez cały czas trwania pomiarów
panel dynamiczny - skład jest zmieniany i uzupełniany proporcjonalnie do zmian populacji badanej, z uwzględnieniem naturalnego zmniejszania się grupy uczestników Ze względu na liczbę poruszanych tematów: panele jednotematyczne zwane klasycznymi, ciągły pomiar jednej lub kilku cech jednocześnie w ciągu całego okresu utrzymywania panelu
panele wielotematyczne - omnibusy, mierzenie różnych cech w zależności od potrzeb informacyjnych


(…)

… panelu punktów sprzedaży koncentrują uwagę na produktach. Stanowią one najczęściej źródło informacji o:
kształtowaniu się sprzedaży finalnej produktów na rynku
udziale sprzedaży danego produktu lub marki w sprzedaży detalicznej grupy artykułów
kształtowaniu się sprzedaży danego produktu w różnych typach punktów sprzedaży
zmiany w wielkościach: sprzedaży, dostaw, zapasów, zakupów w okresie objętym…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz