Ważne! Ta strona wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. do celów reklamowych i statystycznych. Mogą stosować je też współpracujące z nami firmy - m.in. reklamodawcy. W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności i Regulaminie.

Wykład - definicja wywiadu

Nasza ocena:

Pobrań: 6
Wyświetleń: 211

Pobierz ten dokument

przeglądaj dokument na swoim komputerze

lub wydrukuj i korzystaj w dowolnym miejscu

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

BADANIA MARKETINGOWE - WYKŁAD 8
Prof. UE dr hab. Andrzej Bajdak
Wywiad- metoda zbierania informacji źródeł pierwotnych oparta na procesie komunikowania się badacza i respondentem. Jest szczególnego rodzaju rozmową, której celem jest uzyskanie określonego zestawu informacji.
Rodzaje wywiadu:
1. Metoda ilościowa:
wywiad bezpośredni ( osobisty, indywidualny, kwestionariuszowy, face to face)
wywiad bezpośredni wspierany komputerem tzw. CAPI
wywiad telefoniczny
wywiad telefoniczny wspierany komputerem tzw. CATI
2. Metoda jakościowa:
zogniskowany wywiad grupowy
indywidualny wywiad pogłębiony
Cechy dobrego ankietera:
otwarty na innych
dobrze przygotowany do badania
potrafi zapanować nad sytuacją i pokierować badaniem
nie ocenia badanego ani jego zainteresowań i wypowiedzi
przestrzega zasad zadawania pytań i założonej procedury badania
wiernie i czytelnie zapisuje wypowiedzi respondentów
Wywiad bezpośredni:
Aby ułatwić respondentom dokonanie wyboru spośród możliwych odpowiedzi dość często przedstawia się je badanym na tzw. „Kartach respondenta”.
Pytania prekategoryzowane- są one zamknięte da ankietera, a otwarte dla respondenta.
OMNIBUS
wielotematyczne badania prowadzone metodą wywiadu osobistego
jest dostępne dla każdego
odejmuje wiele tematów
realizowane systematyczne w odstępach tygodniowych, dwutygodniowych, miesięcznych, kwartalnych
realizowanych na dużych próbach
stosunkowo tanie
każde pytanie ma swoją określoną cenę
Przykłady:
omnibusy ogólne i wyspecjalizowane
omnibus młodzieżowy
omnibus młodych matek
business bus
Badania powtarzalne:
panelowe
trackingowe
Panel- stałą reprezentacja populacji paneralnej wybrana do wielokrotnych badań, powtarzanych w regularnych odstępach czasu, zwykle o tym samym zakresie przedmiotowym programie badań.
Cechuje je reprezentatywność próby badawczej i możliwość śledzenia zmian jakie zachodzą na rynku.
Ze względu na ciągłość badań:
panel stały (ciągły) np. Gusowski panel gospodarstw domowych
panel okresowy
Ze względu na sposób kontaktu z respondentem:
panel pocztowy
panel telefoniczny
panel internetowy
panel bezpośredni


(…)

…- badania panelowe, za pomocą urządzeń elektronicznych (wizometrów) montowanych w odbiornikach rejestruje się sekundą po sekundzie, które kanały telewizyjne są oglądane przez poszczególnych członków gospodarstwa domowego.
Infometria- badania oglądalności witryn internetowych, wykorzystuje się specjalne oprogramowanie instalowane w komputerach respondentów oparte na technologii cookies.
Badania trackingowe…

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz