Analiza strategiczna - zakłady odzieżowe

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2226
Wyświetleń: 10206
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza strategiczna  - zakłady odzieżowe - strona 1 Analiza strategiczna  - zakłady odzieżowe - strona 2 Analiza strategiczna  - zakłady odzieżowe - strona 3

Fragment notatki:

A. Analiza ta została napisana w związku z przedmiotem zarządzanie strategiczne, zawiera 33 strony i jej główne punkty to: ogólna pzycja branży, struktura branży, strategiczna charakterystyka, pozycja na krzywej cyklu życia, główne siły sprawcze koniunktury, kluczowe wyznaczniki sukcesu, problemy stojące przed branżą, perspektywy stojące przed branżą, czynniki wpływające na atrakcyjność branży, analiza sił konkurencji, rywalizacja pomiędzy konkurentami, zagrożenie potencjalnymi nowymi konkurentami, konkurencja ze strony substytutów, siła oddziaływania dostawców, siła oddziaływania odbiorców, ocena pozycji konkurentów, przewidywanie posunięcia głównych konkurentów, analiza sytuacji firmy, analiza SWOT, pozycja w stosunku do głównych konkurentów, oszacowanie konkurencyjności, plan strategiczny, kierunki strategii, ogólna strategia firmy, funkcjonalne strategie wspomagające, przewidziane działania krótkoterminowe i długoterminowe.

Zakłady odzieżowe
„Bytom” S.A.
A. OGÓLNA POZYCJA BRANŻY Struktura branży Przełom gospodarczy z początku lat 90-tych nie miał dla producentów odzieży tak dramatycznego przebiegu, jaki obserwowaliśmy w przypadku przemysłu ciężkiego czy budownictwa. Co nie oznacza, że firmy przeżyły go całkowicie bezboleśnie. Pojawiły się znaczne trudności ze zbytem w związku z upadkiem rynku wschodniego (dotychczas największego odbiorcy zagranicznego) oraz spadkiem dochodów ludności, co doprowadziło szereg zakładów na skraj przepaści. Na początku lat 90-tych nastąpił wyraźny spadek wynagrodzenia, co dokładnie odczuł właśnie przemysł lekki, który jest wyczulony na zmiany w wartości i strukturze popytu. Konsekwencją tego było znaczne zubożenie społeczeństwa - nastąpiła zmiana w preferencjach nabywczych konsumentów. Bardzo duże znaczenie odgrywała cena, jakość natomiast była traktowana drugoplanowo. Dlatego właśnie krajowi producenci ubiorów ze znakami jakości systematycznie przegrywali z konkurencją ze wschodu. Utratę rynku wschodniego firmy zrekompensowały sobie ekspansją na zachód. Tyle, że eksport ma tu charakter przerobowy, co znacznie obniża koszty wchodzenia na nowy rynek. Jeszcze nie tak dawno temu producenci zalewali rynek seriami bliźniaczo podobnych ubiorów, słusznie przewidując, że problemów ze sprzedażą nie będzie. Istniał, bowiem chłonny rynek wschodni, gotowy przyjąć każdą partię towarów. Przełom gospodarczy spowodował znaczne zmiany w tym zakresie. Po pierwsze, załamał się handel ze wschodem, a na rynku krajowym rozpoczęła się walka o przetrwanie, w której naprzeciw wystąpiła konkurencja małych firm, potrafiących szybko reagować na zmiany popytu. Duże firmy musiały przystosować się do nowych realiów. Obecnie każdy szanujący się producent posiada, co najmniej kilka kolekcji, przeznaczonych dla różnych grup nabywców. Tak np. Wólczanka oferuje m. in. programy City, Party, Weekend, Man of 2001 czy New Line. Zakłady Odzieżowe „Bytom” S.A. proponują kolekcje "a touch of class" (najwyższy standard), "new classic" (stroje klasyczne) i "top fashion" (dla młodszych odbiorców). Dywersyfikacja produktu nieobca jest także Vistuli (kolekcje Goodwill, Club House, Sportive, Metropolitan czy BCC) i Próchnikowi (szczególnie ciekawa jest kolekcja Cotton Square, przeznaczona dla młodzieży).
W drugiej połowie lat 90-tych w strukturze popytu zaszły zasadnicze zmiany. Pojawiły się mianowicie grupy społeczne, poszukujące dobrych jakościowo wyrobów, oferowanych po konkurencyjnych cenach w stosunku do produktów renomowanych firm światowych. St

(…)

… konkurentów
Wzrost konkurencji krajowej Obniżenie ceł na sprowadzana produkty sektora odzieżowego (zagrożenie ze wschodu)
Konkurencja szarej strefy Penetracja rynku przez firmy zachodnie Rozdrobnienie handlu powodujące utrudnienia w prowadzeniu spójnej polityki marketingowej Aprecjacja złotego - wzrost siły nabywczej pieniądza; podwyższanie jego wartości; wzrost spowodowany grą sił rynkowych wartości wymiennej lub siły nabywczej waluty narodowej w stosunku do innej waluty. Wynika z niedostatecznej emisji pieniądza, czy małego popytu na walutę obcą Polityka banków (udzielanie stosunkowo drogich kredytów, co podnosi koszt dokonywania inwestycji rozwojowych. Obserwacja ta nie dotyczy spółek giełdowych tj. BYTOM
Możliwość przenoszenia przerobu (aprecjacja złotówki, utrudnienia celne i wzrost kosztów…
… - są one oferowane wyłącznie w sklepach firmowych.
Drugi segment to ubiory klasyczne, szyte z dobrych jakościowo tkanin, oferowane po "ekonomicznych" cenach. Stanowią one trzon produkcji krajowych przedsiębiorstw oraz spółek giełdowych.
Trzeci segment to wyroby najtańsze - zarówno produkcja mniejszych firm z kraju, jak i importowane ze wschodu. Znajdują one nabywców na bazarach czy w tańszych sklepach - butikach…
…, zaniedbały tak marketing, jak i dystrybucję, co obecnie jest główną przyczyną kłopotów. Poza tym szansę przetrwania na rynku, coraz silniej penetrowanym przez zagraniczną konkurencję, mają tylko podmioty posiadające odpowiednią bazę kapitałową.
Po raz pierwszy od 1995 roku, stopniowe ożywienie przemysłu odzieżowego, notowane przez cały rok 2000, doprowadziło do dość zachęcających wyników w pierwszej połowie roku 2001. Jednakże, informacje zebrane za pierwsze 6 miesięcy roku 2001 wskazują na to, iż dobre wyniki osiągnięte przez przemysł odzieżowy nie są zbyt stabilne. Dalszy postęp ożywienia przemysłu w nadchodzących miesiącach zależeć będzie od kilku czynników, między innymi takich jak europejskie i światowe trendy cykliczne, czy też zewnętrzny popyt sektora odzieżowego Państw Piętnastki. Wyniki drugiej…
… się na odświeżenie logotypu spółki, aby pokazać, iż nie mają racji Ci, którzy sądzą, że Bytom to relikt lat 80-tych i zarówno sama firma jak i jej produkty nie są unowocześniane. Odświeżenie logotypu ma być przejawem pozytywnych zmian, jakie zaszły w Bytomiu na polu sprzedaży i marketingu.
Porządkowanie wewnętrznych i zewnętrznych nośników informacji o firmie. Każdy salon Bytomia będzie posiadał takie same…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz