ANALIZA STRATEGICZNA
Analiza strategiczna przedsiębiorstwa jest podstawą formułowania strategii gospodarczej. Pozwala bowiem na identyfikację czynników zarówno wewnętrznych jak i zewnętzrnych determinujących kształt strategii, zarówno pozytywnie jak i negatywnie oraz ocenę siły ich oddziaływania na przesiębiorstwo.
Analiza strategiczna przebiega w pięciu etapach: analiza otoczenia
analiza zasobów pzredsiębiorstwa
formułowanie misji i wariantów strategicznych
analiza wariantów strategicznych pod kątem przyjętego kryterium decyzyjnego
wybór ogólnej strategii gospodarczej przesiębiorstwa.
A NALIZA OTOCZENIA Analiza otoczenia zmierza do identyfikacji rysujących się szans i zagrożeń ze strony środowiska zewnętrznego oraz oceny stopnia konkurencyjności w danej dziedzinie (pranży, przemyśle) działania firmy. Z pewnym uproszczeniem, do otoczenia zalicza się wszystkie te czynniki, które są niezależne od przedsiębiorstwa. Bliższe i dalsze otoczenie przedsiębiorstwa Otoczenie dalsze (globalne) zawiera ogólne, wzajemnie powiązane czynniki i systemy oddziaływujące raczej pośrednio na domenę (przedsiębiorstwo). Otoczenie bliższe z kolei zawiera czynniki oddziaływujące bezpośrednio. Trzeba jednak podkreślić, że granice między obydwoma częściami otoczenia są bardzo trudno uchwytne.
Analiza otoczenia dalszego obejmuje: · otoczenie makroekonomiczne (przykładowo: trendy w rozwoju produktu społecznego, bezrobocie, koniunktura (recesja, prosperity), kursy walut, system ekonomiczno - finansowy itp.); · otoczenie polityczno - prawne (tendencje w stosunkach międzynarodowych, podstawowe regulacje prawne, polityka w zakresie zanieczyszczania środowiska, normy bezpieczeństwa, sanitarne itp.);
· otoczenie technologiczne (zmiany w nauce i technice, nowe technologie i ich wpływ na krzywe życia rynkowego produktów itp.); · otoczenie socjokulturowe (procesy demograficzne, przyjmowane w społeczeństwie systemy wartości, postawy społeczne itp.). Analiza otoczenia bliższego Przy analizie otoczenia bliższego badane są takie elementy jak: Potencjalni konkurenci - zagrożenie ze strony nowych oferentów zależy przede wszystkim od wysokości barier rynkowych, w tym głównie od: minimalnej wielkości zakładu, zapotrzebowania na kapitał, dostępu do dróg zbytu i lojalności nabywców. Dostawcy - odgrywają podstawową rolę w analizie strategicznej domeny; punktem wyjścia do analizy dostawców jest określenie tzw. „siły negocjacyjnej dostawców”, która zależy m.in. od: stopnia koncentracji dostawców (jeden dostawca - wielu dostawców), stopnia standaryzacji, groźby integracji
(…)
… wyznaczają górną granicę ceny i ograniczają pole manewru dla cen danego rynku i to tym silniej, im bardziej elastyczny jest popyt. Konkurencja w sektorze - rywalizacja wśród konkurentów zależy od stopnia nasycenia rynku oraz wysokości barier wypadnięcia z rynku; te ostatnie wyznaczone są np. kosztami demontażu, przeprowadzki, kar umownych itp. Stosunki przemysłowe i państwo jako czynnik konkurencji, np. kontrola cen na sprzedawane towary, ograniczenia importowo-eksportowe, regulacje prawne między pracodawcą i pracobiorcą itp.
ANALIZA ZASOBÓW PRZEDSIĘBIORSTWA
Zadaniem analizy przedsiębiorstwa jest opis i przede wszystkim ocena, ze strategicznego punktu widzenia, pozycji zasobowej przedsiębiorstwa, w celu stworzenia na podstawie ustalonych słabych i mocnych stron, strategicznej przewagi…
… scenariuszowe - SM,
Metody pozostałe:
Cykl życia produktu,
Cykl życia techniki i technologi,
Łańcuch wartości,
Metoda SPACE,
Benchmarking.
Literatura:
„ Lechosław Berliński „Strategiczny system zarządzania” Józef Penc
„Leksykon biznesu” Józef Penc
„Controlling”H. J.Vollmuth
„Analiza strategiczna przedsiębiorstwa” Grażyna Gierszewska
„Zarządzanie marketingowe” Andrzej Pomykalski
…
…
Wprowadzać corocznie jeden nowy towar (zestaw asortymentowy)
Prowadzić celowe badania dotyczące pełnego rozpoznania nisz rynkowych i możliwości wejścia przedsiębiorstwa
Osiągnąć podwojenie aktywów co X lat (nie uwzględniając inflacji)
Unikać zagrożeń przejęcia firmy przez inną
Przygotować program promocji nowych towarów
Przygotować warsztat metodyczny i kadrę
Przez rozwój poziomy (integracja…
… strategiczny wykorzystuje w pełni szanse rynkowe
czy dana strategia znajduje pełne pokrycie w zasobach i umiejętnościch przedsiębiorstwa w obecnych i przyszłych
czy bezpieczeństwo ekonomiczne związane z danym wariantem mieści się w dopuszczalnych granicach
czy dana strategia odpowiada wartościom i aspiracjom kluczowych osobistości przedsiębiorstwa, czołowej kadry menedżerskiej
czy dana strategia będzie pełnić…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)