Technika badawcza
Jedną z podstawowych technik badawczych są badania sondażowe.
ZASADY BADAŃ SONDAŻOWYCH
· Stosowanie ich ma zapewnić solidność i rzetelność uzyskiwanych wyników
1. W większej grupie społecznej opinia bywa zazwyczaj podzielona
2. Należy wykorzystać wszystkie dostępne źródła informacji. Trzeba uwzględnić wszystkie warstwy społeczne
3. Przy interpretacji jakiejś ogólnej opinii należy uwzględnić kontekst, w jakim występowało sformułowane odnośnie do danej sprawy pytanie. Trzeba tak formułować pytania, by na opinię ogólną miały wpływ również elementy pośrednie.
4. Można w sposób doświadczalny przekonać się, że ludzie ś skłonni słyszeć i pamiętać to, co dopowiada ich życzeniom albo zgadza się z ich uprzedzeniami.
5. Na rezultaty badań opinii wpływają urastające do znaczeni symbolu autorytety, stereotypy i wyrażenia tendencyjne. Sposób sformułowania pytania wywiera wpływ na otrzymane rezultaty. Z drugiej strony, im bardziej ludzie sa uświadomieni, tym mniejszy wpływ wywiera na nich emocjonalne zabarwienie pytania.
6. Celem większości badań naukowych jest stwierdzenie prawdziwości jakieś hipotezy a każda hipoteza stanowi w pewnym sensie opinię. Duża część metod naukowych polega na tworzeniu takich warunków przy zdobywaniu nowych faktów, aby upodobania naukowca nie mogły wpłynąć na rezultaty badań.
7. W badaniach nad postawami i opiniami niezbędne jest często określenie stopnia poinformowania respondentów. Niebezpiecznie jest zakładać, ze zdarzenia i problemy w jednakowy sposób zrozumiane przesz wszystkich i trudno stwierdzić jakie ludzie mają poglądy w danej sprawie, zanim stwierdzimy jak rozumieją dany problem.
8. Badacze nie zadowalają się zazwyczaj stwierdzeniem, jakie są postawy ludzi wobec określonych spraw. Często znacznie ważniejsze jest zbadanie całego określonego układu postaw oraz wzajemnych zależności między nimi., W ten sposób możemy określić postawy ogólne, uchwycić a) postawy specyficzne podlegające wpływom owych postaw ogólnych oraz b) postawy od nich niezależne.
9. Badania motywów i oczekiwań jest jednym za najtrudniejszych zadań w badaniach sondażowych. Pojęcie motywu nie oznacza bowiem tylko podanych powodów danego zachowania, to jest odpowiedzi na pytanie „dlaczego", lecz oznacza również bardziej ogólne siły zmuszająca respondenta do działania. Oczekiwania oznaczają rozciągające się w przyszłości czasowe perspektywy danej osoby, jej opinie postawy na temat tego, co się zdarzy, jej intencje i plany.
10. Ankieta staje się skutecznym narzędziem badania tylko wtedy, gdy respondent chce i potrafi wypowiedzieć się klarownie. Każdy badacz wie, ze za odpowiedzią nawet na najprostsze pytanie, kryje się bardzo rozległa sfera motywacji, pożądań, postaw i ze w swej konkretności ma ona charakter bardzo złożony.
11. Główne zadanie to kształtowanie się procesów tworzenia opinii publicznej.
(...)