
Logistyka
Konflikty w kanałach dystrybucji można podzielić na:
Konflikty pionowe (wertykalne), których uczestnicy działają na kolejnych szczeblach tego samego kanału dystrybucji,
Konflikty poziome (horyzontalne), których uczestnicy działają na tym samym szczeblu danego kanału, mogą to być instytucje tego samego typu lub różnego typu, np. detalista- detalista
Konflikty międzykanałowe - powstają wówczas, gdy ich uczestnicy konkurują ze sobą, sprzedając te same produkty na tym samym rynku, np.:
sprzedaż przez tego samego producenta do dużych sieci handlowych,
sprzedaż w wykorzystaniem ogniwa hurtu,
sprzedaż do HORECA
Konflikt podwyższa efektywność działania kanału m.in. gdy:
jego poziom jest umiarkowany,
nie jest zbyt kosztowny dla uczestników kanału,
różne punkty widzenia sprzyjają powstawaniu nowych pomysłów.
Akceptacja pewnego poziomu konfliktów jako „nierozerwalnego elementu prowadzenia interesów"
Strategie rozwiązywania konfliktów w kanale dystrybucji
1. Strategia niskiego ryzyka (ochrony informacji):
Występuje zwłaszcza wtedy, gdy wspólne cele nie są oczekiwane przez strony relacji w procesie rozwiązywania spornych kwestii.
Istota konfliktu: gra o sumie zerowej
W procesie negocjacyjnym najczęściej zachowania charakteryzujące się: o wysokim zaangażowaniem i dążeniem do osiągnięcia własnych celów
o Nieugodowe i nieelastyczne postępowanie poszczególnych podmiotów – uczestników kanału
W ramach tej strategii wykorzystuje się interwencję „trzeciej strony" – mediatora lub arbitra
2. Strategia wysokiego ryzyka (intensywnej wymiany informacji)
Obejmuje otwartą wymianę informacji w procesie rozwiązywania konfliktów
Działania podmiotów prowadzone są w ramach tej strategii w systematyczny i permanentny sposób
Przykłady takich działań:
o Członkostwo w tych samych stowarzyszeniach,
o Prowadzenie wspólnych narad, udział w konferencjach
o Wprowadzenie programów mających na celu wzrost interakcji i komunikacji pomiędzy członkami kanału (np. program business planning partners).
Można ją stosować:
o w przypadku wysokiej stawki i złożoności konfliktu,
o Kiedy relacje charakteryzują się wysoką częstotliwością kontaktów, wysokim poziomem zaufania i dużą współzależnością
o W przypadku symetrycznego układu władzy pomiędzy podmiotami
Powinna być wykorzystywana możliwie najczęściej.
Radzenie sobie z konfliktami w kanałach dystrybucji – zasady
(za: http://cmo.cxo.pl/artykuly/49200/Zycie.z.konfliktem.kanalow.marketingowych.html)
Produkty dedykowane
Podwójna rekompensata i zróżnicowanie ról
Sprawiedliwe traktowanie.