Zysk. Misja przedsiębiorstwa- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 770
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zysk. Misja przedsiębiorstwa- opracowanie - strona 1 Zysk. Misja przedsiębiorstwa- opracowanie - strona 2 Zysk. Misja przedsiębiorstwa- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Zysk - podstawowy cel to wygospodarowanie zysku. Jest to konstytutywna cecha przedsiębiorstwa. Dziś przedsiębiorstwa samoograniczają zysk, aby utrzymać dotychczasowych i pozyskać nowych klientów. Pytanie - Czy maksymalizacja zysku ma nastąpić w krótkim czy w długim czasie? - Raczej należy rezygnować z doraźnych zysków na rzecz zysków w dłuższym okresie czasu. Mamy tu różne teorie postępowania zadowalającego:
Szkoła behawioralna (H.A.SIMON - ekonomista, teoretyk zarządzania, noblista z 1978 r.) - przedsiębiorstwa działają w warunkach niepewności, niepełnych informacji, które ograniczają racjonalność ich w działania i w tych warunkach celem nie jest maksymalizacja zysku, ale dążenie do zysków zadowalających, które mogą zadowolić właścicieli, akcjonariuszy.
Nelson od…………ją zasadę maksymalnego zysku - przedsiębiorcy poszukują zysku, ale ich celem nie jest nie Winter jego maksymalizacja
Bouliding
Teorie menadżerskie - odmienność interesów właścicieli i menadżerów. Teraz dużą rolę mają menadżerowie - mają pełną władzę ekonomiczną w przedsiębiorstwie i gdy nie mają w nim własnych udziałów, są oni mało powiązani z zyskiem i wtedy zysk jest mniej ważny, a bardziej stawiają na rozwój przedsiębiorstwa. Ale i tak muszą zadbać o odpowiedni poziom zysku, by nie doprowadzić do spadku wartości giełdowej firmy.
Teoria trzecia - celem przedsiębiorstwa jest służba społeczeństwu, a to wiąże się ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa. Źródłem tego jest fakt, że przedsiębiorstwo jest również istotą społeczną. Oprócz zysku jest element odpowiedniego biznesu.
Wojciech Gacparski - uczeń Kotarbińskiego, definiuje społeczną odpowiedzialność jako strategię zarządzania przedsiębiorstwem, która przyczynia się do jego wzrostu, do budowania reputacji i kształtowania korzystnych warunków dla rozwoju społeczno-ekonomicznego.
Firma musi uwzględniać klienta wewnętrznego (pracownicy, właściciele, akcjonariusze) i otoczenie zewnętrzne, które stawia coraz to nowe wyzwania przedsiębiorcom. Ważne stało się aktywne działanie. Wiele firm posiada kodeksy etyczne czy kulturowe. Ta odpowiedzialność tkwi głęboko w kulturze japońskiej.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa występuje na dwóch płaszczyznach:
przestrzeganie przepisów prawnych i norm etycznych społecznie akceptowanych
dobrowolne podejmowanie zadań.
Ta społeczna odpowiedzialność ma swoich zwolenników i przeciwników.
Przeciwnicy - Milton Fridgam - ekonomista: odpowiedzialność społeczna należy do zadań państwa, bo przedsiębiorca jest obarczany dodatkowymi podatkami, gdy państwo tę odpowiedzialność składa na fimę.


(…)


realizacja
Zysk - nauka Kościoła
W nauce Kościoła potępiano zysk, bo chodziło tu o dochody bez pracy (lichwa) i handel też był potępiany. A Jan Paweł II w Encyklice Centissimus Annos mówi: „Pozytywna rola zysku nie jest jedynym wskaźnikiem dobrego funkcjonowania przedsiębiorstwa, bo ludzie, którzy tam pracują, też są majątkiem, a mogą być poniżani. Obok zysku należy brać pod uwagę czynniki ludzkie i moralne…
… istnienie przedsiębiorstwa (to swego rodzaju credo). Określana jest przez naczelne kierownictwo przedsiębiorstwa. Ich zadaniem jest tu angażowanie kadry kierowniczej oraz załogi w realizację koncepcji biznesu. Misja to dość krótki dokument, trwały, korygowany nie częściej niż co kilka lat i dość ogólny, wyróżniający cechy przedsiębiorstwa. To swego rodzaju busola dla pracowników i innych osób związanych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz