Zasada suwerenności i zasada nieingerencji w prawy wewnętrzne - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 581
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasada suwerenności i zasada nieingerencji w prawy wewnętrzne - wykład - strona 1 Zasada suwerenności i zasada nieingerencji w prawy wewnętrzne - wykład - strona 2 Zasada suwerenności i zasada nieingerencji w prawy wewnętrzne - wykład - strona 3

Fragment notatki:

09.03.2010
PMP w. 17
ZASAD SUWERENNOŚCI I ZASADA NIEINGERENCJI W SPRAWY WEWNĘTRZNE
Mik kazał przeczytać w książce o działaniu organów państwowych na zewnątrz: stosunki dyplomatyczne, konsularne, głowy państwa, szefowie rządów, msz. Władza państwowa to konieczny element państwa. W definicja państwa zawartej w konwencji z Monte Video z 1933 r. pojawia się dwojako:
wraz z terytorium i ludnością
państwo musi mieć zdolność do działania w stosunkach zewnętrznych. Realizuje to władza centralna najczęściej i wyłącznie a nie ludność czy terytorium. Działa to tak nawet jeśli państwo m złożoną terytorialnie strukturę. Rząd = układ gdzie prezydent jest szefem rządu a premier jest mu podporządkowany jak np. we Francji. Czasem państwo reprezentuje się nie jako całość, ale przez części składowe poprzez samorządy lokalne. Zachodzi to w przypadku państw o strukturze federalnej np. RFN. Rządy krajowe mogą zawierać umowy w pewnych zakresach (ochrona zdrowia, środowiska, edukacji) przydzielonych landom. Co innego w Związku Sowieckimi gdy Białoruś i Ukraina były w pewnych zakresach traktowane jak państwa, np.: były członkami ONZ.
Władza jest też wyrażana na zewnątrz poprzez różne służby zewnętrzne oficjalne (dyplomatyczne, konsularne, wywiadowcze !!! mają stałych oficjalnych rezydentów w służbach dyplomatycznych!!!). Wojsko i policja tez wyrażają państwo na zewnątrz, oficjalnie i legalnie wysłane w misjach UE albo ONZ. Państwo najlepiej i najpełniej charakteryzuje suwerenność jako jego cecha służąca opisowi charakteru władzy w państwie istniejącej. Z punktu widzenia historycznego, suwerenność została nazwana jako atrybut w XIII w. pojawia się w kontekście rywalizacji papiestwa i cesarstwa (zwierzchnictwo ideowe nad światem chrześcijańskim w tym okresie). Poważniej jednak opracowano ja w XVI w. choć idealistycznie przez Jean'a Bodin'a (z łac. bodinusa) 1586 r. „6 ksiąg o RP”. Znawcy sm mówią jednak, że suwerenność pojawia się wraz z traktatami westfalskimi kończącymi wojnę 30-letnią. Służyła wtedy do określenia statusu państw składających się na Rzesze Niemiecką i podkreśleniu ich samodzielności. Współcześnie mówi się, że suwerenność jako nie doktryna tylko realna cecha pojawiała się wcześniej ale nie przez szczytowym okresem średniowiecza (XIII w) Obecnie suwerenność to koncepcja należąca do zwyczajowego prawa międzynarodowego, więc ma podstawę nie tylko w traktatach. Ponieważ są niejasności co do tego czym w sensie bytu prawnego jest suwerenność, można bądź nie wiązać z nią charakter imperatywny. Nie jest przecież normą ani dyrektywą. ?? ten problem przenosi się na formuły w jakich „suwerenność” występuje.

(…)

… wysyłającego bez względu na własność w sensie prawa cywilnego państwa przyjmującego. PRAWA SUWERENNE:
Może być rozumiane w szeroki, elastyczny sposób, że są to wszystkie prawa wynikające z suwerenności. W sensie węższym jednak, prawa suwerenne, to szczególne uprawnienia podobne do suwerenności, ale wykonywane poza terytorium państwowym. np.: prawo morza to stosuje, posługuje się nim w odniesieniu do morskiej wyłącznej strefy ekonomicznej art. 56 KOP (konwencja o prawie morza) z 1982 r. i do szelfu kontynentalnego art. 77 KOP. Jest tam mowa o praw suwerennych do eksploracji i eksploatacji (badań)ożywionych i nieożywionych zasobów morskich. Ten zakres jest poddany władzy zbliżonej do suwerenności. Państwa wykonują je z wyłączeniem innych państwa tak jak na terytorium państwowym, jednak tylko w zakresie badania…
… czyli nie podlega niczyjemu prawu, nawet przez niego ustanowionemu. Ma nieograniczoną i nie podlegająca ograniczeniom władzę. To idealistyczne rozumienie miało (o dziwo) bardzo silny wpływ na współczesne rozumienie suwerenności pojmowanej jako władza nieograniczona. - relatywnej (względnej): alternatywa dla koncepcji absolutnej. Nawiązuje do faktu, że władza nie ma charakteru jednorodnego tylko jest wykonywana…
… w imię legalnych rządów i ich ochrony np. Święte Przymierze 1815 r. nie tylko można, ale wręcz trzeba ingerować przeciwko ruchom, państwom chcącym zburzyć ład europejski i tym, którzy chcą wyrwać się spod władzy państwa utrwalających układ władzy na dany czas. W czasach LN nieinterwencja utożsamiana z pokojowym rozwiązywaniem sporów. Dopiero pod rządami KNZ staje się jedną z zasad kluczowych…
… wyjaśnienia pojęcia jurysdykcji i tego, jakie zakresy rzeczowe z istoty swej należą do jurysdykcji wew państwa i za pomocą jakich środków tę jurysdykcję można kontrolować.
JURYSDYKCJA: pojęcie w pmp niejednoznaczne, kojarzone z suwerennością, ale w określonych sytuacjach może być wykonywana poza terytorium państwowym w odróżnieniu od suwerenności. Pojawia się to w opinii doradczej MTS w sprawie muru…
…, ale wywiera skutki na terytorium państwa tak jak np.: prawo konkurencji, porozumienie zawarte między wielkimi firmami co do praktyk jakie będą zachodzić na rynku europejskim. Taka legislacja unijna nazywa się ekstra terytorialna. Dotyczy zachowań popełnionych poza terytorium UE, ale wpływających na sytuacje wewnątrz UE.
*Jurysdykcja na terytorium państwa może mieć charakter:
- cywilny
administracyjny
karny…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz