Wykład - korozja maszyn układu napędowego i urządzeń pomocniczych siłowni

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1015
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - korozja maszyn układu napędowego i urządzeń pomocniczych siłowni - strona 1 Wykład - korozja maszyn układu napędowego i urządzeń pomocniczych siłowni - strona 2

Fragment notatki:

Korozja maszyn układu napędowego i urządzeń pomocniczych siłowni
Kominy - siarka skrapla się w punkcie rosy w kominach.
Korozja w chłodnicy płaszczowo-rurowej - występuje na skutek braku protektora (protektor musi być zainstalowany ZAWSZE - jeśli nie w samej chłodnicy, to gdzieś przy kołnierzu na rurociągu).
Parametry sprzyjające powstawaniu korozji w ZS
wysoka temperatura podczas spalania + kwaśne oddziaływanie produktów spalania,
duże naprężenia materiałów na skutek obciążeń.
Najczęściej spotykane ośrodki agresywne w ZS
woda w obiegu olejowym,
związki wanadu i kwaśne produkty spalania (szczególnie narażone są zawory wydechowe),
produkty starzenia oleju,
powstawanie ogniw galwanicznych pomiędzy dwoma elementami wykonanymi z różnych materiałów.
Woda w obiegu olejowym - na skutek nieszczelności oraz wskutek kondensacji pary wodnej w czasie postoju silnika, powstają elektrochemiczne procesy korozyjne.
Intensywność korozji podczas spalania paliw z zawartością siarki zależy od charakteru środowiska. Ten typ korozji dzieli się na trzy charakterystyczne grupy:
korozja kwasowa - występuje, gdy kondensuje się para wodna i powstaje kwas siarkowy; korozja kwasowa występuje najczęściej w silnikach wolnoobrotowych i przy zmiennych reżimach pracy silnika (KOROZJA NISKOTEMPERATUROWA),
małe zużycie korozyjne, które występuje przy odpowiednio wysokich temperaturach, przy których nie zachodzi kondensacja pary wodnej,
korozja gazowa, gdy temperatura ścianek tulei cylindrowej jest odpowiednia (300ºC).
Szkodliwe działanie siarki przejawia się też w postaci mechanicznego zużycia części współpracujących - produkty kondensacji związków siarki koncentrują się w nagarach i powodują wzrost ich twardości.
Elementy silnika, najczęściej dotykane korozją przez obecność wanadu w paliwie:
iglice wtryskiwaczy,
komory wstępne,
denko tłoka,
gniazda i grzybki zaworów wydechowych.
Każdy olej smarowy podlega starzeniu. Wskutek jego utleniania tworzą się niskocząsteczkowe kwasy organiczne, jak np. kwas octowy. Działają one bardzo agresywnie na części silnika (np. panewki łożysk ślizgowych). Szybkość starzenia jest wprost proporcjonalna do wzrostu temperatury.
Korozja zewnętrznych części tulei cylindrowych występuje podczas bezpośredniego chłodzenia wodą - wytwarzają się warunki do tworzenia korozji wżerowej (zetknięcie wody z tlenem i gorącą tuleją). W tych miejscach występuje silne wydzielanie się tleniu, powodujące korozję rozmieszczoną wzdłuż przepływu wody.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz