Wykład - Asortyment

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 784
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Asortyment  - strona 1 Wykład - Asortyment  - strona 2 Wykład - Asortyment  - strona 3

Fragment notatki:

Marketing dr Marek Drzazga
Wykład 5
Asortyment - celowo dobrany zestaw produktów na, który decyduje się przedsiębiorstwo
Asortymentacja - dokonywanie wyboru co przedsiębiorstwo ma produkować i sprzedawać Przekształcenie asortymentu produkcyjnego w handlowy dokonuje się w kanałach dystrybucji
Szczeble hierarchii w strukturze asortymentu
Rodzina produktów - klasa produktów zdolna zaspokoić szeroko rozumianą potrzebę
Klasa produktów - kategoria produktów, grupa o silnych związkach funkcjonalnych
Linia produktów - pozycja asortymentowa, najmniejsza jednostka podziału asortymentu
Asortyment produkcyjny - zestaw dóbr reprezentujący profil wytwórczy danego przedsiębiorstwa
Cechy:
znaczna jednorodność
podstawą jest surowcowe lub technologiczne pokrewieństwo produktów
Asortyment handlowy - zestaw dóbr / towarów znajdujących się w hurtowniach lub detalu
Analiza portfelowa - narzędzie wspomagania strategii planów marketingowych
Metody analizy portfelowej - określenie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa przy użyciu macierzowych układów analitycznych tj. przy wykorzystaniu w analizie dwóch czynników lub dwóch grup.
Analizę tę wykorzystuje się w procesie planowania strategii marketingowych, pozwala na ocenę struktury portfela oraz na dostosowanie działań produkcyjnych i marketingowych, pozwala na porównanie własnej pozycji rynkowej i pozycji najbliższego konkurenta.
Macierz BCG
stosuje się, gdy występuje zróżnicowana struktura produktu przedsiębiorstwa
opiera się na podziale środków inwestycyjnych między różne rodzaje działalności, charakteryzuje się różnymi wartościami oczekiwanego zysku i ryzyka
Macierz BCG oparta jest o kryteria:
stopnie wzrostu sprzedaży
względnym udziale w rynku
stopa wzrostu sprzedaży wiąże się z drugim cyklem życia wyrobu i informuje o istocie rynku
względny udział w rynku jest to % udział sprzedaży produktu na rynku podzielony przez % udział sprzedaży największego konkurenta
gwiazdy
znaki zapytania
stopawzrostu rynku
dojne krowy
psy
względny udział w rynku
Gwiazdy duża dynamika sprzedaży oraz wysoki udział w rynku
utrzymywanie tej pozycji - duże koszty
rokuje dobry rozwój na przyszłość i duże szanse utrzymania
Znaki zapytania
niski udział w rynku
duże nakłady na podniesienie sprzedaży
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz