Walory praktyczności pedagogiki społecznej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 476
Wyświetleń: 2310
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Walory praktyczności pedagogiki społecznej - strona 1 Walory praktyczności pedagogiki społecznej - strona 2 Walory praktyczności pedagogiki społecznej - strona 3

Fragment notatki:

Rozdział IV Walory praktyczności pedagogiki społecznej Edward A. Mazurkiewicz Praktyczność dyscypliny. Ogólna formuła metodologiczna. Pedagogika społeczna jako nauka stosowana. Przejawy praktyczności pedagogiki społecznej. Składniki i osobliwości prakseologiczne. Konsekwencje praktyczności dyscypliny. Wzorzec jako wyraz prakty­czności. Konstrukcja i treść wzorca. Rodzaje inspiracji w informacyjnym przygotowaniu modelu pierwowzoru działań i ich wytworu. Środowisko życia. Środowisko obiektywne i środowisko subiektywne. Aspekty środowiska człowieka. Eksploracja i przekształcanie środowiska życia. Edukacja jako pomoc w rozwoju człowieka. Całościowe ujęcie zagadnienia charakteru działań ochronnych, wspomagających i pobudzających rozwój człowieka. Postępowanie celowościowe. Celowościowość i organizowanie. Typologia ogólna postępowania. Właściwości szczególne działania celowościowego w praktycznej pedagogice społecznej, Edukacyjna funkcja pracy socjalnej jako poszczególny przypadek postępowania towarzyszącego. l. Praktyczność dyscypliny 1.1. O praktyczności Przez określenie „pedagogika społeczna jest nauką stosowaną" (prakty­czną, prakseologiczną) rozumieć będziemy, iż w przedmiocie tej dyscypliny znajdują się elementy i ich zespoły, które: a) wiążą się z praktyką, przeznaczone są do zastosowania w praktyce, Cechy szczególnie odnoszące się do działania ludzkiego i społecznego; b) są przydatne - pod takim lub innym względem - albo są korzystne (wygodne, odpowiednie, pożyteczne) ze względu na określony cel; c) wskazują na takie cechy działającego podmiotu, które są warunkiem lub sprzyjają sprawności w osiąganiu danego celu. Określenie w punkcie „a" jest opisowe, tzn. nie jest związane z oceną. Natomiast określenia w pozostałych punktach wyrażają globalną ocenę da­nego obiektu, w skład której wchodzą szczegółowe cechy oceniane dodatnio. Jeśli mówimy, że pedagogika społeczna jest dyscypliną stosowaną to mamy na względzie fakt, iż wytwarza ona przesłanki do formowania wskazań (zasad) dla działania praktycznego, albo, że formuje ogólne zasady (właśnie prakseologiczne) działania w zakresie społeczno-pedagogicznym, W formowaniu tego rodzaju zasad, jak też w ich stosowaniu służą pomocą nauki ergologiczne, w szczególności prakseologia ogólna i prakseo­logia pedagogiczna. 1.2. Ogólna formuła metodologiczna Formuła metodologiczna pedagogiki społecznej obejmuje dwa elementy:

(…)

… działań:
a) konserwację (ochronę, pielęgnowanie rozwoju i uobecnianie wartości),
b) kataryzację (gr. catharos, oznacza „czysty", „oczyszczanie"; tu: usu­wanie tych elementów środowiska, które są bezwartościowe lub szkodliwe dla rozwoju człowieka, ten typ działań nosi też nazwę „meliorowanie",
c) kompensację (rozwijanie elementów środowiska uważanych za war­tościowe, nasycanie przestrzeni społecznej
…. Natomiast w sensie prakseologicznym, aspekt biologiczny interesuje nas ze względu na możliwości modyfikacji - przede wszystkim - kompensacyjnej. Jednym z głównych zagadnień pedagogiki społecznej jest zagadnienie kompensacji, świadomie uzupełniającej procesy selekcji społecznej i biologicznej.
W kwestii modyfikatorów rozwoju biologicznego człowieka oddajmy głos ekologom. Ekolog, charakteryzując specyfikę środowiska człowieka wyróżnia:
1) modyfikatory naturalne, które są właściwościami środowiska biogeograficznego (np. materiały budulcowe jak białko, materiały energetyczne nie wchodzące w skład organizmu jak klimat),
2) modyfikatory kulturowe, które są właściwościami środowiska społeczno-ekonomicznego, tzn. elementami wytworzonymi lub przekształconymi przez człowieka.
Pedagogika społeczna interesuje się warunkami bytu…
… środowiska. Przede wszystkim stwierdzamy, że człowiek jest osobą (podmiotem). Postępowanie na rzecz dobra człowieka nierozerwalnie wiąże się z takimi kategoriami jak: współsprawstwo, współdziałanie i współodpo­wiedzialność. W przedziale „proces postępowania" w zależności od fazy działań - kategorie te nie układają się równomiernie.
Z zagadnieniem współodpowiedzialności wiąże się inne: stawianie zadań…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz