Uczenie się

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 1274
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Uczenie się - strona 1 Uczenie się - strona 2

Fragment notatki:


Uczenie się Nieobserwowalny proces prowadzący do modyfikacji zachowania jednostki na bazie indywidualnego doświadczenia dzięki zdolności do przechowywania śladów osobistych doświadczeń. Zmiany zachowania:
muszą być względnie trwałe;
nie mogą być związane z dojrzewaniem organizmu ani z procesami zachodzącymi w receptorach i efektorach Warunkowanie klasyczne Podstawa - odruchbezwarunkowy - wrodzona reakcja organizmu na bodziec biologicznie
nieobojętny
BB—*RB BB - bodziec bezwarunkowy, wywołujący określoną reakcję bez uczenia się, w sposób wrod::ony. RB - reakcja oezwarunkowa - reakcja odruchowa wywołana przez bodziec bez uczenia się.
Istota - kojarzenie bodźców BW+BB BW - bodziec pierwotnie obojętny, który zaczyna wywoływać reakcję po skojarzeniu z BB
Efekt - warunkowanie sygnału ■ i Warunkowanie instrumentalne
Proces w którym reakcja. reakcja sprawcza staje się mniej lub bardziej prawdopodobna w zależności od konsekwencji. Zachowanie sprawcze - bardziej złożone, spontanicznie emitowane przez organizm, ich
następstwa mogą : być obojętne;
nasilać reakcję lub z większać jej prawdopodobieństwo;
osłabiać reakcję lub zmniejszać jej prawdopodobieństwo.
Uczenie się przez wgląd Wgląd - zrozumienie istoty problemu, zazwyczaj nagłe i związane ze zmianą jego struktury.
Osiągnięcie wglądu zależy od sytuacji problemowej.
Rozwiązanie problemu osiągnięte przez wgląd może być z łatwością powtarzane.
Można je zastosować w innych, podobnych sytuacjach.
Wgląd zależy od doświadczenia, nie jest zdolnością wrodzoną.
Krzywe uczenia się ilustrują przebieg nabywania nawyków i umiejętności psychomotorycznych oraz mechanicznego zapamiętywania
Esowata (klasyczna) krzywa uczenia się Krzywa malejących przyrostów Krzywa schodkowa
8
8
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz