Tunele hydrotechniczne

Nasza ocena:

5
Pobrań: 28
Wyświetleń: 665
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Tunele hydrotechniczne - strona 1 Tunele hydrotechniczne - strona 2 Tunele hydrotechniczne - strona 3

Fragment notatki:

Tunele hydrotechniczne
Tunele hydrotechniczne. Wymiary i kształt przekroju poprzecznego tunelu hydro­technicznego są funkcją ilości i warunków przepływu wody. Ze względów hydraulicz­nych najkorzystniejszy przekrój powinien mieć możliwie mały obwód w odniesieniu do jego powierzchni. Gwarantuje to minimalne opory i straty energii przepływu wody. W tunelach energetycznych, zwłaszcza ciśnieniowych, najwłaściwsze są przekroje ko­łowe i o kształtach zbliżonych do kołowych. W tunelach bezciśnieniowych swobodne zwierciadło wody w ruchu nieustalonym powinno znaj­dować się 20-25 cm poniżej jego stropu (rys. 3.28). Po­woduje to podwyższenie przekroju tunelu. Wewnętrzny obrys tunelu kształtowany jest bez załamań w celu wy­eliminowania zaburzeń przepływu wody i koncentracji naprężeń w niezaburzonym masywie skalnym. Ma to szczególne znaczenie dla tuneli ciśnieniowych poddawa­nych bardzo dużym obciążeniom, np. udarom hydrau­licznym.
Przejścia podziemne. Przyjmuje się szerokość pasa ruchu pieszego w granicach 75 cm, przy czym jeden kie­runek ruchu nie powinien mieć mniej niż trzy pasy, co oznacza, że minimalna szerokość przejścia podziemne­go wynosi 4,5 m. Może to być przejście jedno- lub dwu-nawowe. Przejścia, w których umieszcza się gabloty bądź kioski, muszą być poszerzone o 0,75-1,0 m od stro ny tych urządzeń. Najczęściej stosowane szerokości tu­neli dla pieszych to 6, 9 lub 12 m (rys. 3.29). W przy­padku rozgałęzienia przejścia suma szerokości rozgałę­zień powinna być większa od przejścia głównego o co najmniej 50%. Schody prowadzące do przejść podziem­nych muszą mieć tę samą szerokość co przejście. Mini­malna wysokość przejścia nie może być mniejsza niż 2,1 m. W miarę możliwości dążymy do zwiększenia wyso­kości przejścia, aby uzyskać pozytywny efekt architekto-niczno-plastyczny. Pod skrzyżowaniami centralnych ulic miejskich buduje się przejścia podziemne według specjal­nego programu jego zagospodarowania. Często są to pod­ziemne ciągi usługowo-handlowe połączone z różnymi podziemnymi i naziemnymi systemami komunikacyjnymi.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz