Ważne! Ta strona wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. do celów reklamowych i statystycznych. Mogą stosować je też współpracujące z nami firmy - m.in. reklamodawcy. W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności i Regulaminie.

Tożsamość zawodowa nauczyciela - omówienie

Nasza ocena:

Pobrań: 32
Wyświetleń: 210

Pobierz ten dokument

przeglądaj dokument na swoim komputerze

lub wydrukuj i korzystaj w dowolnym miejscu

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

Tożsamość zawodowa nauczyciela
Czym jest tożsamość? Czy w dzisiejszych czasach wykazuje ona cechy charakterystyczne? Czy współcześnie coraz częściej mówimy o tożsamości (i dlaczego?)
Tożsamość:
Kiedyś: łączyła się z identycznością, to, co w człowieku identyczne z innymi ludźmi
Dziś: awansuje pojęcie różnicy, czyli czym ja różnię się od innych
Dialektyka identyczności i różnicy, związanie tego, co w nas wspólne i różne
Im bardziej posuwamy się do przodu, tym ważniejsza jest różnica- człowiek bytem indywidualnym. Jest konstruowana na czymś ruchomym, zmiennym systemie wartości
Nie jesteśmy unifikowani bo się bardzo różnimy
Są tendencje identyfikacyjne, ale zarazem globalizacja wyzwoliła proces różnicowania (obrona własnej tożsamości)
W różnicowaniu pod wpływem globalizacji dochodzimy do naszych korzeni Kim jestem? Spojrzenie na teraźniejszość. Kim będę? Kierunek rozwoju tożsamości, im perspektywa bardziej klarowna, tym człowiek bardziej wie kim jest, kim chce być, skłonny do zmian
Badania: 428 nauczycieli, badania głównie ilościowe (kwestionariusze, ankiety) ale też trochę jakościowe (biografie)
Na podstawie badań Marci wyodrębnił cztery statusy tożsamości człowieka:
Tożsamość osiągnięta
Tożsamość moratoryjna
Tożsamość nadana
Tożsamość rozproszona
Podstawą konsekwencji podziału tożsamości są dwa pojęcia: kryzys i zobowiązanie.
Kryzys- poszukuje wersji siebie, zastanawia się nad sobą, pytanie kim jestem
Zobowiązanie- czy ja będę mieć siłę budować tę wizję siebie, z którą wyszedłem z kryzysu tożsamości
Słownikowo określone tożsamości:
Osiągnięta: Najwyższe stadium, gdzie człowiek siłą własnej woli stopniowo dochodzi do tego, kim jest, Jest w stanie na to pytanie odpowiedzieć, Wie do czego dąży, zintegrowany wewnętrznie, Obraz siebie budowany przez wewnętrzne siły
Względnie niezależny od wpływów zewnętrznych
Autonomiczny
Samosterowny
Z wewnętrzną samokontrolą
Moratoryjna:
Moratorium to odroczenie odpowiedzialności
Stadium przejściowe (jeśli przez długi czas to osobowość jest zagrożona)
Negatywne konsekwencje niezdecydowania
Nadana:
Tożsamość ulokowana w innej
Przejęta od innego człowieka
Budowa tożsamości nadanej wykorzystuje dwa mechanizmy: naśladownictwo (dziecko), identyfikacja (ze stanami psychicznymi człowieka)

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz