Teorie socjologi

Notatkę dodano: 30.04.2013,
Pobrań: 12,
Wyświetleń: 206
Podgląd dokumentu


Edukacja to panaceum na wszelkie nierówności społeczne. Wierzy się, że dzięki edukacji następuje rozwój społeczny. / teoria funkcjonalna Teoria ludzkiego kapitału
Edukacja jest postrzegana jako inwestycja w kapitał ludzki, która w przyszłości zwróci się w postaci powiększonych dywidend - im dłużej dziecko się uczy, tym lepiej funkcjonuje na rynku pracy.
Teoria reprodukcji kulturowej
Pierre Bourdieu, Jean - Claude Passeron -autorzy książki „Reprodukcja” Teoria reprodukcji kulturowej ma trzy możliwości: - dzieci reprodukują status swoich rodziców
-rodzice z niższych klas społecznych posiadają tzw. „mądrość życiową”
- „cudowne dzieci”
Struktura klasowa odtwarzana jest z pokolenia na pokolenie.
Do kulturowych źródeł podlegających reprodukcji można zaliczyć: zdolności językowe, kreatywność, zdolności artystyczne, znajomość sztuki, historii i nauki.
Ekonomiczne to: przychód, poziom życia, przedsiębiorczość, znajomość zasad rynku i handlu.
Poprzez działania pedagogiczne narzuca się przekonania i wartości grup społecznych, które są dominujące w danym społeczeństwie. Działanie pedagogiczne przekazuje przekonania grupy dominującej, co wg Bourdieu stanowi formę symbolicznej przemocy.
W 1888r. - w Bolonii powstał pierwszy uniwersytet Działania pedagogiczne odpowiadają materialnym i symbolicznym interesom grup lub klas posiadających, zajmujących zróżnicowane pozycje w układach sił, zawsze zmierzają do odtworzenia struktury dystrybucji kapitału kulturowego między grupami, przyczyniając się równocześnie do reprodukcji struktury społecznej.
• Habitus - termin wprowadzony przez Bordieu -
-wg J.H.Turner- nieświadomość zbiorowa osób o podobnych pozycjach, gdyż wyposaża je w wytyczne o charakterze poznawczym i emocjonalnym, umożliwiając jednostce wspólne przedstawienie świata oraz klasyfikowanie, wybieranie, ocenianie i działanie w konkretny i szczególny dla nich sposób
- wg Antoniny Kłosowska - kompleks interioryzacji, czyli tendencji, postaw, dyspozycji uwewnętrznionych, wprowadzonych w sferę ludzkich nawyków.
- wg Małgorzaty Jacyno-habitus jawi się jako mechanizm adaptacji, który zapewnia harmonię między subiektywnymi aspiracjami i możliwością ich realizacji.
• Wg Szackiego -Socjalizacja ma charakter klasowy i polega na przyuczaniu jednostki do życia w sposób właściwy danemu środowisku, do tego, aby znała swoje miejsce w społeczeństwie, wiedziała, jakie możliwości i ograniczenia wiążą się z jej pozycją społeczną, co jej się należy, a co nie jest dla niej.