Teoretyczne podstawy kształcenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 448
Wyświetleń: 3458
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoretyczne podstawy kształcenia - strona 1

Fragment notatki:

Informacje jakie można znaleźć w notatce to: pojęcie i przedmiot dydaktyki, Maria Montessori i Frenet, proces kształcenia, proces dydaktyczny. Notatka posiada wykresy i grafy, które pozwolą łatwiej przyswoić materiał.

1. Pojęcie i przedmiot dydaktyki
Greckie słowa: didaktikos - nauczajacy, pouczajacy ; didasko - uczę
NAUKI : 1. Empiryczne - opisują i wyjaśniają różnorodne fakty, zjawiska w otaczającym świecie posługując się takimi metodami jak obserwacje i eksperyment. Dzielą się na przyrodnicze ( przedmiot dotyczy ożywionej i nie ożywionej przyrody) oraz społeczne ( zajmują się społeczeństwem - małe grupy lub ogromne - i człowiekiem - czyli jednostką - działającą w tych grupach ); 2. Nieempiryczne - opierając się na ampiorycznych ( z góry nadanych jako pewnik) dowodząc swych twierdzeń odwołując się w doświadczeniach np. matematyka. Zadanie dydaktyki : opis i klasyfikacja zjawisk ( geografia - opisywanie ziemi)
Przedmiot pedagogiki : wychowanie ( kształcenie dziecka, rozwój fizyczny, estetyczny - różne właściwości wychowania )
Nauczanie - dydaktyka -> sztuka nauczania -> koncepcje wychowania i nauczania ( wychowanie społeczno - moralne ). Dydaktyka - nauka o uczeniu się. Jung u Heldung - znani nauczyciele
Jan Amos Korzyński - stworzył zasady poglądności
„Wielka dydaktyka przedstawiającego uniwersalną sztuką nauczania wszystkich i wszystkiego” 2. Korczak
nastawiony bardziej na wychowanie niz na nauczanie; KORCZAK znany bardziej za granicami Polski. 3. Maria MONTESSORI i FRENET
Celestyn Frenet(1896-1966) - wprowadził metodę prób i błędów
- nie ma podziału na dydaktykę i wychowanie - jest spójne
- szkoła nie może selekcjonować dzieci na lepsze i gorsze, lecz powinna pracować z dziećmi o różnych możliwościach intelektualnych.
- w pracy pedagogicznej najważniejszy jest rozwój osobowości każdego dziecka
Techniki Frenet'a: - swobodnego tekstu - np. kartoniki z zadaniami dla uczniów i kartoniki z prawidłowymi odpowiedziami; zadania mogą dotyczyć wiadomości gramatycznych lub z tematu lekcji: kazdy uczeń pracuje samodzielnie, bierze jako zadanie i rozwiązuje, a później oddaje i wspólnie czyta i omawia. - fiszki autokreatywne
- korespondencja międzyszkolna
- swobodna eksprecja: plastyczna, muzyczna, teatralna
- doświadczenia poszukujące
FRENET: nie ważne są metody pracy, lecz ważna jest atmosfera w jakiej dzieci przebywają, pracują, uczą się. Tworzył przyjazną atmosferę dla ucznia. Dzięki ten miłej atmosferze dzieci mogły samodzielnie pracować.
- do Freneta mówiono „tata”
- technika: nie szuka uniwersalnej techniki nauczania, dla niego ważne jest jednoczenie ucznia ze szkołą.
- dziecko nie boi się próby i wysiłku, lecz musi być to umotywowane;
- stworzył szkołę nowoczesną;
- odrzucił podręczniki, lecz nie odrzucił książek: pomocne są do nauczania słowniki, encyklopedie, mnóstwo innej literatury - uzasadnienie: „podręcznik trzyma dziecko w klatce myślenia”, „ podręcznik trzyma jaźnie nauczyciela” - zmusza tylko do realizacji programu nauczania, a nie koncentruje się na uczniu.

(…)

…, komunikatu planu działania, zbioru abstrakcyjnych zależności, np. na podstawie reagowania o skażeniu środowiska uczeń potrafi wskazać sposoby weryfikacji różnych hipotez. 5. Cele kształcenia łącznie z teoriami doboru
Skąd wiemy czego mamy się uczyć : 1. Mamy wyznaczone cele kształcenia; 2. Władza administracyjna podaje nam program nauczania;
Cele kształcenia
- operacyjne: formułowane są jako zamierzone…
… - cel jest osiągnięty kiedy uczniowie wiedzą co mają robić po wysłuchaniu lekcji.
Składniki operacyjnego celu kształcenia:
Zachowanie końcowe ucznia
Warunki jego przejawiania - sprecyzowanie wszystkich warunków w jakich będzie się sprawdzać realizację zakładanego zachowania tj. pomoce i przybory z jakich może korzystać, ograniczenia nakładane na ucznia ( np. czas), sposób przedstawienia informacji…
… musi się zapoznać pomnaża materiał nauczania. Przy takim podejściu materiał odgrywa rolę pierwszo planową.
Treści kształcenia/nauczania - jest to czego dziecko się naucza ( to co jest zawarte w programach nauczania). Podstawy programowe: zależą od nauczyciela i są obowiązkowe;
- Dawniej materiał i treści nauczania/kształcenia miały równoznaczne znaczenie. - Powszechnie i tradycyjnie materiał bywa identyfikowany z treścią nauczania. Gdy materiał jest treścią nauczania to zapoznanie sie z materiałem jest równoznaczne z opanowaniem treści nauczania. - Jeszcze do niedawna nasze programy zawierały materiały nauczania tj. zestaw materiałów naukowych ujęty hasłowo i tematycznie do opracowania na lekcjach.
KONCEPCJE TREŚCI NAUCZANIA:
Informacyjna - ( oceniane wiadomości); oparta na wiadomościach; akcentuje zapamiętywanie…
… dziecka w dydaktyce, jak rozwijać jego umiejętności.
Myślenie pojęciowe - dziecko potrafi oderwać się od cech nie istotnych tj. kolor, kształt i skupia się na funkcji przedmiotu - poznanie bezpośrednie; dziecko musi zobaczyć, dotknąć, skojarzyć określoną rzecz, czynność z określonymi zjawiskami. Dziecko chce się uczyć, chce poznawać świat.
I elementarz z obrazkami - Jan Amos Komeński ( mieścił…
… ( na piśmie lub inaczej).
Standardy osiągania zachowania końcowego - np. pojawienie się zachowania końcowego, dokładność, liczba błędów, czas lub szybkość, znane odniesienie ( np. wykonać szereg czynności w tym samym porządku jak w instrukcji).
Zachowanie końcowe powinno się używać czasowników operacyjnych opisujących czynności operacyjne, które można obserwować lub rejestrować (różnicować, wybierać…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz