Szkoły kalwińskie i ariańskie - omówienie (sem. II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 504
Wyświetleń: 1722
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoły kalwińskie i ariańskie - omówienie   (sem. II) - strona 1

Fragment notatki:

R. Bednarz- Grzybek, Historia myśli pedagogicznej, Szkoły kalwińskie i ariańskie Szkoły kalwińskie- bardziej demokratyczne, nie uznawał papiestwa, kultu Świętych, celibatu, większości sakramentów, postawy moralne brał z biblii, wiara w predystenacje, w przeznaczenie w zbawienie, surowy tryb życia, wstrzemięźliwość, poparcie szlachty, pracowitośc daje zarobek, uznał 2 porządki kościelny i świecki, odzielił je od siebie, w Genewie tworzył podstawy swojej religii, każdy człowiek powinien znac pismo Św kościoł powinien być instytucją skromną, szkoła ma przygotowywac urzędników, handlowców, pracowników, cel: dbac o doboro uczniów, kalwin zyskują popularność wśród szlachty małopolskiej i litewskiej Szkoły ariańskie: Miały najwyższy poziom. Gimnazjum w Lubartowie (1588 - 1597) miało 5 klas: polityka, etyka, retoryka, ekonomia, prawo. Arianie w 1602 roku założyli wyższą szkołę w Rakowie, do której zjeżdżali zwolennicy z całego zachodu na studia filozoficzne, matematyczne, teologiczne. Przyjmowano młodzież innych wyznań. Nie zmuszano innowierców do swoich praktyk religijnych. Stała się ona ośrodkiem ruchu drukarskiego i piśmienniczego. Została zamknięta w 0638 roku. Miały charakter wyznaniowy, chociaż dopuszczały tez młodzież katolicką. Utrzymywały kontakt z ruchem naukowym na Zachodzie. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz