Strajki szkolne w zaborze pruskim

Nasza ocena:

3
Pobrań: 560
Wyświetleń: 1624
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Strajki szkolne w zaborze pruskim - strona 1 Strajki szkolne w zaborze pruskim - strona 2

Fragment notatki:

STRAJKI SZKOLNE W ZABORZE PRUSKIM 1883 doszło do pierwszych wystąpień w obronie języka polskiego podczas pokazowej lekcji religii na konferencji powiatowej nauczycieli w Jarocinie. Dzieci odmówiły odpowiadania w języku niemieckim. Zebrani na konferencji nauczyciele byli zaskoczeni jednolitą postawą młodzieży. Nie mogąc jej złamać zdecydowali się na przerwanie zajęć. W celu uniknięcia rozgłosu postanowiono całą sprawę osłonić milczeniem.
1890 niemieckie władze szkolne wydały zarządzenie o wprowadzeniu nauki religii w j. niemieckim w polskiej szkole elementarnej w Osiecznej pow. Leszczyńskiego, co wywołało wielkie oburzenie i demonstracje ludności polskiej. Przez dłuższy czas rodzice nie posyłali dzieci do szkoły, inicjując formę czynnej walki ze szkołą pruską w obronie języka polskiego. Kłopotliwy dla władz pruskich zatarg przedłużył się i trwała z przerwami 2 lata. Strajki szkolne 1901r. Regencja poznańska wydała w 1900 okólnik o wprowadzeniu z nowym rokiem szkolnym nauki religii i śpiewu kościelnego w języku niemieckim w tych szkołach, w których dzieci opanowały dostatecznie ten język. Zgodnie z tym zarządzeniem niemieccy nauczyciele przystąpili w wielu szkołach do usuwania resztek j. polskiego. Za krzewienie j. niemieckiego otrzymywali nauczyciele specjalne dodatki wschodnio-kresowe.
Do pierwszego wzburzenia ludności polskiej na tym tle doszło we Wrześni. Z dniem 1 kwietnia 1901 zaczęto w tamtejszej szkole elementarnej udzielać nauki religii i śpiewu kościelnego w j. niemieckim w 2 najwyższych klasach. Dzieci polskie w porozumieniu z rodzicami zwróciły następnego dnia niemieckie katechizmy. Dzieci stawiały bierny opór odmawiając odpowiedzi na lekcji w j. niemieckim mimo spadających na nie represji i kar fizycznych. Szkoła nie umiała opanować sytuacji. W celu podniesienia jej autorytetu i przełamania oporu dzieci zaczęto stosować najrozmaitsze kary. Oporne dzieci skazywano na areszt (karcer szkolny), trwający niekiedy kilka godzin dziennie, oraz na zbiorową karę chłosty. Niemcy postanowili złamać przemocą opór dzieci. Powstało zbiegowisko składające się z rodziców tych dzieci. Grupa osób wdarła się do budynku nauczycieli obrzucono wyzwiskami. W nocy powybijano szyby w mieszkaniach znienawidzonych pedagogów pruskich. Żandarmeria z trudem ochroniła nauczycieli przed zemstą tłumu. Sprawa wypadków wrzesińskich znalazła swój epilog w sądzie gnieźnieńskim, na ławie oskarżonych zasiadło 25 osób: rodziców i dzieci. Kazano łącznie 20 osób na 17 lat i 10 miesięcy więzienia. 1901 demonstracje uliczne Polaków przed konsulatami niemieckimi we Lwowie i Warszawie. Protestanci wybili szyby i zrzucili orla pruskiego z gmachów konsulatu.
1902 w trzech najwyższych klasach Miłosławia strajkowało 52 dzieci. Również w Pleszewie, Buku, Gostyniu, Krobi, Poznaniu, Jarczewie i Szelewie doszło do strajku szkolnego.


(…)

… i geografii kraju ojczystego. Strajki szkolne przyczyniły się także do ukształtowania ujemnej opinii światowej o imperializmie niemieckim przed wybuchem pierwszej wojny światowej. Pod wpływem strajków szkolnych wzrosła świadomość narodowa mas ludowych. …
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz