Standardy etyczno-zawodowe - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 595
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Standardy etyczno-zawodowe - omówienie - strona 1 Standardy etyczno-zawodowe - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Standardy etyczno-zawodowe
Prywatność, legalność narzędzi, nie można zmyślać wyników i działać na szkode klienta. Należy go informować o tym co robimy i dlaczego - kształtowanie autonomii
Polski kodeks etyczny - PTP - różne role psychologa (praktyk badacz, nauczyciel)
Ameryka - kodeks APA - osobny rozdział dla diagnozy 11.5.1.1 Świadoma zgoda
Klient musi rozumieć wszystkie istotne okoliczności, wraz z ich konsekwencjami, odpowiedzialność za wyjaśnienie spoczywa na psychologu. Trzeba też pamiętać, że można miec doczynienia z pozornie dobrowolną zgodą, wymuszoną okolicznościami. Obowiązkiem psychologa jest troska o to, by klient miał rzeczywsitą swobode decyzji, by nie był zmuszany. Forma wyrażania zgody - na zachodzie coraz bardziej znacząca forma pisemna (procesy), w Polsce wciąż nie ma aż takiego problemu. Zgoda to nie tylko prośba o podpis, trzeba się upewnić, że wszystko jasne 11.5.1.2. Poufność i prywatność
Diagnosta powinien zbierać informacje potrzebne mu tylko do diagnozy, wykraczanie poza to to nieuzasadniona ciekawość. Informacje, które przechowuje, muszą być zabezpieczone przed niepowołanymi osobami.Informacje dotyczące klientów osobom ze swojego otoczenia diagnosta może ujawnić tylko za zgodą klienta (rodzina, szkołą, pracodawca, towarzystwo ubezpieczeniowe). Nie osobom 3, chyba, że inczej przewiduje prawo (informowanie prawnych opiekunów, poważne zagrożenie czyjegoś zdrowia lub życia. W razie dylematu moralnego, najlepiej przekazać informacje organom kompetentnym do sprawdzenia, czy informacja jest prawdziwa. Komunikat o wyniku badań - poufny, wolny od uprzedzeń.
11.5.1.3. Utrzymywanie granic w relacji diagnostycznej
Granice związane z procesem diagnostycznym wyznacza cel badania. W razie różnych pokus dot. preferencji testowych najlepiej przeczytać podręcznik.
Psycholog nie powinien wydawać opinii o osobach, których nie badał. Jeżeli są takie warunku, to wtedy dokładne studiowanie dokumentacji i ostrzeżenie, że nie było bezpośredniego kontaktu. Granice interpresonalne - bez spoufalania się, pan/pani jest ok, ewentualnie w toku terapii można dodać imię, ale tolko w pełnym brzmieniu. Hall - istota przestrzeni osobistej. Trzeba odpowiednio ustawić meble w gabinecie. Zero wsparcia „dotykowego”, zero jakickolwiek prywatnych związków z klientami.
11.5.2. Wyzwania współczesnej praktyki 11.5.2.1. Problemy związane z komercjalizacją diagnostyki psychologicznej. diagnostyka - produkt, psycholog - usługodawca
Psycholog łatwo może wpaść w megalomanię - dużo spekulacji, techniczny żargon oraz podziw do jego zawodu - mogże to zaspokajać poczucie wyższości i kontroli nad sytuacją.
11.5.2.2. Dostęp do narzędzi diagnostycznych.

(…)

…, wykorzystywanie fragmentów.
11.5.2.3. Refleksyjny praktyk
Dwa podejścia:
„filozofia plecaka” - wyposażenie profesjonalistów we wszystkie kompetencje niezbędne do wypełniania przyszłych zadań i rozwinięcie umiejętności rozwiązywania problemów, które można napotkać.
Nowy profesjonalizm - wiedza uzyskana w trakcie studiów to podstawa, powinno się rozwijac dalej swoją wiedzę. Schon - o powodzeniu profesjonalnego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz