Spinoza - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 735
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Spinoza - omówienie - strona 1  Spinoza - omówienie - strona 2  Spinoza - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Spinoza (1632 - 1677)
Jego system miał charakter monistyczny, przezwyciężał przeciwstawienie ducha i materii
Nie sprowadzał jednak materii do ducha ani ducha do materii. Jego filozofia była jednym z nawrotów średniowiecza w XVIIw. Poprzednicy
2 główne źródła:
odwieczna panteistyczna metafizyka (była osią jego poglądów)
kartezjańska teoria poznania i mechanistyczne poglądy nowożytnego przyrodoznawstwa (także poglądy Hobbesa - naturalistyczny odcień filozofii
3 źródło:
prądy wolnościowe panujące w XVIIw. W Niderlandach - w oparciu o te prądy zabierał głos w sprawach politycznych
Rozwój:
Stopniowe zmniejszanie wpływu czynników mistycznych i wzmaganie naturalistycznych. Poglądy:
POZNANIE
Podobnie je pojmował jak Kartezjusz - racjonalistycznie Miarą prawdy: jasność i wyraźność
Rozum, poznający w sposób jasny i wyraźny - jedynym źródłem prawdy. METODOLOGIA
Dostosowana do racjonalistycznej teorii poznania - racjonalistyczna. Wyznawał ideę „powszechnej nauki”
Przejął myśl że matematyka jest wzorem nauki
Za pomocą geometrii wykładał swoje poglądy, przyjmując pewne definicje i aksjomaty.
Nie było ani przed nim a ni po nim takiego „matematycznego filozofa”
PANTEIZM
Forma była matematyczna - treść metafizyczna. Jedność wszechrzeczy. Potępienie dualizmu filozofii Kartezjusza (Boga i świata, myśli i rozciągłości, duszy i ciała etc.) Próbował przezwyciężyć dualizm wychodząc z własnych założeń Kartezjusza, z jego definicji substancji (substancja jest tym, co istnieje samo przez się i co może być samo przez się pojęte) wnosił, że: substancja jest tylko jedna, a jest nią Bóg, bo aby coś istniało samo przez się nie może być niczym ograniczone, musi być nieskończone, a nieskończona substancja - to Bóg. Subtancja nie może być stworzona gdyż wtedy miałaby przyczynę i istniałaby przez przyczynę a nie sama przez się. Poza Bogiem nie może więc być substancji. Bóg = substancja = PRZYRODA
STĄD WYNIKA, ŻE WSZECHŚWIAT NIE MOŻE ISTNIEĆ POZA BOGIEM TYLKO W BOGU ⇒ zarówno świat rzeczy i świat myśli są objawami Boga Tak miał zostać przezwyciężony dualizm Boga i świata
DETERMINIZM Własności świata wywodzą się z natury Boga, wedle praw logicznych.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz