To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SPECYFIKACJA WYMAGAŃ. PODSUMOWANIE.
PRZEDSIĘWZIĘCIA INFORMATYCZNE
Warianty przedsięwzięć informatycznych ze względu na „produkt”
- pozyskanie powielarnego systemu informatycznego,
- opracowanie indywidualnego systemu informatycznego,
- zastosowanie nowych środków organizacyjnych i technologicznych.
ETAPY SPECYFIKACJI WYMAGAŃ SYSTEMOWYCH
I. IDENTYFIKACJA ZAKRESU SYSTEMU I ŹRÓDEŁ WYMAGAŃ
1) USTALENIE ZAKRESU PROJEKTU
2) PRZYGOTOWANIE FAZY POZYSKIWANIA WYMAGAŃ
STOSOWANE METODY
• Analiza celów i problemów
• Sesje dyskusyjne
STOSOWANE TECHNIKI
• Strukturalny język naturalny
• Tabele krzyżowe
• Schematy graficzne
• Dekompozycja funkcjonalna
II. POZYSKIWANIE WYMAGAŃ
STOSOWANE METODY
• Analiza dokumentów
• Wywiady
• Ankiety
• Analiza procesów decyzyjnych
• Obserwacje zachowań
STOSOWANE TECHNIKI
• Strukturalny język naturalny
- notowanie, opisywanie
• Drzewa decyzyjne
• Tablice decyzyjne
• Próbkowanie
• Strukturalizacja/agregacja danych
• Analiza statystyczna
III. KONSOLIDACJA I REDAKCJA WYMAGAŃ
WYMAGANIA FUNKCJONALNE
• opisują interakcje pomiędzy systemem a środowiskiem
• określają to, co system ma robić; dotyczą rezultatów oczekiwanych przez użytkowników podczas kontaktów z systemem np:
- przewidywane tryby pracy systemu,
- funkcje, które mają być wykonywane przez system
- postać interfejsów.
WYMAGANIA NIEFUNKCJONALNE lub OGRANICZENIA
• opisują restrykcje nałożone na system, które limitują nasze wybory odnośnie konstruowania rozwiązania problemu,
• nie zawsze oczywiste dla użytkowników końcowych,
• formułowane są w odniesieniu do całego systemu i obejmują:
- zdolność systemu do powrotu do poprzednich, poprawnych warunków działania, wyrażaną takimi atrybutami jak: dostępność, niezawodność, odtwarzalność, pielęgnowalność,
- zdolność systemu do uwzględniania przyszłych zmian określaną przez: rozszerzalność, kompatybilność oprogramowania, przenośność.
POZOSTAŁE KATEGORIE WYMAGAŃ:
• Cele biznesowe
• Ograniczenia narzucone przez użytkownika
• Założenia
(…)
… oraz pracownicy wszystkich działów w firmie.
2. Zdefiniowanie docelowego stanu: oprogramowania i rozwiązań technicznych oraz przeprowadzenie audytu istniejącego systemu, oczekiwań wszystkich potencjalnych użytkowników systemu oraz zdefiniowanie procesów biznesowych i określenie priorytetów.
3. Wybór tych funkcji, spośród dużej ilości oferowanych przez system, których zastosowanie w praktyce przyniesie największe…
… komunikacja wewnętrzna
8.Wybór złego dostawcy
9. Pozorne oszczędności
10. Wymuszenie na dostawcy prac, których nie chce się podjąć
11. Założenie, że czas jest z gumy
12. Złe zapisy w umowach wdrożeniowych
13. Złe zapisy w umowach serwisowych
14. Wewnętrzny bojkot nowego systemu
15.Zignorowanie znaczenie użytkowników kluczowych
16.Nieprzemyślany sposób wdrażania systemu szytego na miarę
17. Brak mierników…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)