Socjologia a edukacja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1008
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia a edukacja - strona 1 Socjologia a edukacja - strona 2

Fragment notatki:

Socjologia a edukacja. Istnieje kilka efektów zakłócających pracę socjologów nad edukacją, są to:
socjologia poddaje w wątliwość kwestię indywidualnej odpowiedzialności za działanie,
socjolodzy odmawiają przyjęcia sytuacji tak, jak z pozoru one wyglądają, i bezkrytycznej akceptacji oficjalnych definicji sytuacji,
pragną 'ulepszyć' zdrowy rozsądek, ponieważ kwestionuje to przyjęcie za oczywiste aspekty zachowania społecznego,
próbując być w pewnym sensie naukową, socjologia ta przyjmuje relatywny, nieetnocentryczny sposób widzenia.
Socjologiczne zainteresowanie kształceniem .
Jedną z istotnych cech szkół jest ich pozycja jako pośredników w procesie uspołeczniania. Szkoły są ważną częścią procesu stawania się przez jednostkę istotą społeczną, doświadczania różnych kultur i subkultur, przekazywania, utrwalania oraz rozwijania postaw i ideologii.
Kolejnym argumentem jest fakt okresowego obowiązkowego uczestnictwa.
Szkoły oceniają, hierarchizują populację ze względu na zawód, z zatem wpływają na szanse życiowe ich członków.
Są włączone w przetważanie wiedzy, bowiem selekcjonują ją i umieszczają w programie nauki.
Szkoła powiązana jest z innymi instytucjami w ramach struktury społecznej. (rodziny, inst, ekon, polit, religijnych). Socjologia i jej odniesienie do nauczycieli. Nauczyciele w ujęciu socjologii są do pewnego stopnia społecznymi badaczami-praktykami. Wykorzystują sytuacje grupowe do próby zmiany zachowania dzieci. Mogą być efektywni, częściowo efektywni i nieefektywni. Istnieje wiele powodów, które powinny skłonić nauczycieli do zapoznawania się z dorobkiem socjologii edukacji - chociażby fakt, że mimo istnienia tej dziedziny jest ona praktycznie niewykorzystywana w szkole.
Społeczna natura kształcenia i wychowania. Jednym z jej aspektów (natury) są instytucjonalne reguły uczenia się. Szkoła rozwija konwencje, rytuały i rutynowe czynności. Te z kolei wpływają na świadomość osób związanych ze szkołą. Uczniowie uczą się także określać status nowej wiedzy, wskazówki i postawy jej towarzyszące oraz zastosowania informacji, reakcji rówieśników i związku z inną wiedzą. Podstawowym motorem uczenia się jest język . Jest to twór społeczny, a nie indywidualny.
Konfliktowe aspekty kaształcenia. Konflikty powstają z powodu różnic statusu nauczyciela i ucznia. Nauczyciele są zwykle zefiniowani jako dorośli, zwierznicy i autorytety. Dzieci są podwładnymi, ignorantami i tymczasowymi członkami szkoły. Konflikt narasta, ponieważ obecność w szkole jest obowiązkowa, podkreślając odmienność od przypadku czy nieformalnego uczenia się. Narasta również z powodu niemożności selekcji 'klientów' - nauczyciele i uczniowie są na siebie skazani. Alternatywą może być podejście, gdzie uczenie się ( i nauczanie) jest postrzegane jako społecznie uznawanie zadanie dzielenia się wiedzą.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz