Silniki asynchroniczne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 791
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

Silniki asynchroniczne: - pierścieniowe; - klatkowe. Budowa: - stojan: część nieruchoma, rdzeń stojana stanowi obwód magnetyczny, ma kształt wydrążonego walca. Tworzony z pakietu stalowych blach wzajemnie od siebie izolowanych o wykroju pierścieniowym. Na zewn. Obwodzie blachy są wycięte rowki - żłobki, w nich umieszczone są 3 uzwojenia (fazy) wykonane z drutu izolowanego. Wirnik - część ruchoma - umieszczony w wew. przestrzeni stojana, ma kształt walca utworzonego z pakietu blach stalowych o wykroju kołowym osadzony na wale. Regulacja obrotów silników asynchronicznych: prędkość możemy zmieniać zmianę: częstotliwości, poślizgu, liczby par biegunów. Regulacja częstości obrotu wirnika, ulega zmianie również poślizg krytyczny: n=60f/p(1-s); s- poślizg, f- częstotliwość, p- liczba biegunów, n- prędkość synchroniczna. Zmiana f napięcia zasilającego powoduje zmianę prędkości wirnika pola magnetycznego wytwarzanego przez stojan silnika; odbywa się to 3 sposobami: - zmiana napięcia zasilającego stojana: przy zmianie napięcia zasilania stojana ulega zmianie moment obrotowy proporcjonalnie do kwadratu napięcia, prędkość synchroniczna i poślizg krytyczny pozostają stałe; - zmiana rezystancji dodatkowej włączonej do obwodu wirnika: zmiana ta jest możliwa w silnikach pierścieniowych.
Zależność Nw=F(s) w silniku asynchronicznym
Zakres pracy silnikowej mieści się w zakresie 0

(…)

… magnetycznego.
Rozruch i hamowanie w silnikach asynchronicznych: silnik asynchroniczny - prędkość obracania się wirnika jest mniejsza od prędkości wirowania pola magnetycznego. Rozruch silnika - stan przejściowy trwający od chwili załączenia napięcia od uzwojeń stojana do chwili osiągnięcia przez wirnik ustalonej prędkości obrotowej. Hamowanie, 3 sposoby: - podsynchronicznie - warunek: prędkość wirnika musi być większa od prędkości synchronicznej. Może to nastąpić tylko wtedy, gdy energia mechaniczna dostarczona jest do wału silnika a następnie przetwarza się na energię elektryczną i oddawana do sieci; - hamowanie przeciwwłaczeniem - (przeciwprądem): możliwe jest gdy prędkość pola wirującego i prędkość wirnika są skierowanie przeciwnie. Taki stan pracy zachodzi w dwóch przypadkach: jeżeli zostanie zmieniona kolejność 2 faz zasilania oraz gdy następuje hamowanie opuszczanego ciężaru w urządzeniach dźwigowych; - elektrodynamiczne -(prądem stałym): może być realizowane prądem stałym lub przemiennym. Przy użyciu prądu stałego odłącza się uzwojenia stojana od sieci prądu przemiennego i załącza do sieci prądu stałego. Uzwojenie wytwarza stałe pole magnetyczne, powstaje wówczas moment hamujący skierowany przeciwnie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz