Rozwój emocjonalny

Nasza ocena:

5
Pobrań: 399
Wyświetleń: 1645
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój emocjonalny - strona 1 Rozwój emocjonalny - strona 2 Rozwój emocjonalny - strona 3

Fragment notatki:

ROZWÓJ EMOCJONALNY
Emocje - odzwierciedlają stosunek człowieka do rzeczywistości.
 Mają wpływ na przetwarzanie informacji, opinie.
 Zmiany somatyczne (bicie serca, wzrost ciśnienia, bóle Ŝołądka)
 Emocje dzielimy na:
o Dodatnie i ujemne
o Proste i złoŜone
 Mimika jest cechą wrodzoną, ale takŜe nabytą, towarzyszącą emocjom.
Uczucia - są pochodną emocji:
 Powstają, gdy mózg przeprowadzi analizę procesów fizjologicznych w organizmie.
Dowiadujemy się z relacji przedmiotu, proces indywidualny.
 Emocje mają wpływ na myślenie, podejmowanie decyzji, opinii.
Procesy poznawcze i emocje opierają się na wspólnych podstawach. RóŜne emocje kształtują
odmienne style przetwarzania informacji. Emocje negatywne wzbudzają nastawienie
psychiczne, prowadzą do znacznie mniejszego rozwiązania problemów.
Niedojrzałość emocjonalna - przejawy: (i) Przedszkole  Mała samodzielność
 Płaczliwość
 Częste obraŜanie się (ii) Szkoła  Egocentryzm
 Nietrwałość uczuć (iii) Dorastanie  Znaczna sugestywność
 DuŜa podatność na wykolejenie (iv) Stara młodzie Ŝ
 Symbiotyczna więź z matką
 Wymaganie kierowanie sobą
 Bojaźń przed osamotnieniem
 Utrwalana postawa konsumpcyjna
 Poczucie niŜszości (brak odwagi)
 Egocentryzm uczuciowy (wymaganie od innych częstych deklaracji uczuciowych
Rozwój emocji
(i) Dzieciństwo - okres krytyczny, człowiek rozwija się emocjonalnie od dzieciństwa do
dorosłości
(ii) W okresie dojrzewania urozmaicają się waŜne połączenia nerwowe, mające
decydujące znaczenia dla Ŝycia emocjonalnego
(iii) Intensywność emocji wzrasta z wiekiem przedszkolnym
 Pierwsze przejawy uczuć
 Reakcje emocjonalne (doraźne)
(iv) Dojrzewanie uczuć polega na:
 Opanowaniu emocji
 Rozwijaniu się uczuć wyŜszych
(v) Młodszy wiek szkolny
 Emocje ulegają stopniowej intelektualizacji i wpływ myślenia na reakcje
emocjonalne
 Pozytywny nastrój ma związek z zaspokojeniem jego potrzeb rozwojowych
 WaŜne by była równowaga między pozytywnymi a negatywnymi emocjami.
 Reakcje emocjonalne zaczynają być podporządkowane doświadczeniem
(vi) Wiek dorastania
 Charakterystyczne zmiany
 WzmoŜona emocjonalność - zwiększona pobudliwość
 Napięcie emocjonalne, nadwraŜliwość - konflikt pokoleń
 śycie emocjonalne charakteryzuje się:


(…)

…, które
prowokują podmiot do reagowania. Skutkiem tego są zmiany w otoczeniu.
 Człowiek jest bierny
 Uczenie się niekoniecznie jest świadome, bo niemowlęta uczą się samowolnie.
(ii) Psychologia poznawcza - jak jednostka interpretuje co się wokół niej dzieje
(doświadczenia):
 Interpretujemy poprzez pojęcia
 Wykorzystujemy wspomnienia
 KaŜdy tworzy sobie koncepcję rzeczywistości
 Jednostka jest aktywna…
… trzeba ćwiczyć na materiale dotyczącym danej dziedziny
(ii) MoŜliwości emocjonalne:
 Emocje nakładają się z zaangaŜowaniem ucznia do danego przedmiotu
 DuŜy wpływ na sposób wychowania. Np. Niektóre dzieci nie potrafią sobie radzić z
problemami.
(iii) MoŜliwości merytoryczne
 Wiedza posiadana przez dziecko
(iv) MoŜliwości fizyczne
Wydolność fizyczna
 MoŜe wpływać na szybkość uczenia się
Sposoby uczenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz