Resocjalizacja i teoria wychowania nauki

Nasza ocena:

3
Pobrań: 336
Wyświetleń: 2597
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Resocjalizacja i teoria wychowania nauki - strona 1 Resocjalizacja i teoria wychowania nauki - strona 2 Resocjalizacja i teoria wychowania nauki - strona 3

Fragment notatki:

RESOCJALIZACJA ( proces związany z powtórnym wychowanie młodych ludzi)
1. dyscyplina wiedzy- pedagogika resocjalizacyjna (związana jest z pedagogiką specjalną (Grzegorzewska- część młodych ludzi jest upośledzona moralnie, charakterologicznie, są to osoby na które normalne oddziaływania socjalizacyjne, wychowawcze nie działają)
2. Oddziaływanie na drugiego człowieka, jednostkę niedostosowana społecznie, zdemoralizowaną.
Pedagogika „usamodzielniła się” w latach '60 ( Szkoła Warszawska- Czapów, Jedlecki) I) Pedagogika resocjalizacyjna wśród nauk:
1. TEORIA WYCHOWANIA NAUKI (w tym p. specjalna) PEDAGOGIKA DYDAKTYKA SZCZEGÓŁOWE RESOCJALIZAC.
2.
TEORIA WYCHOWANIA NAUKI
DYDAKTYKA SZCZEGÓŁOWE ( W TYM PED. RESOCJ.)
II) Cele pedagogiki resocjalizacyjnej
Pedagogika Resocjalizacyjna jest ściśle związana z praktyką, wynika to ze struktury, z działów ped. resocj.
DEF. Dyscyplina teoretyczna i praktyczna zajmująca się wychowaniem osób z zaburzeniami w procesie socjalizacji tj. ta kategoria osób, które z rozmaitych powodów wykazują objawy nieprzystosowania, wykolejenia społecznego, para przestępczości i przestępczości. A więc interesuje się osobami wobec których zarówno proces socjalizacji jak i wychowania nie powiódł się.
III) Podział pedagogiki resocjalizacyjnej
1. Teleologia wychowania- cele
2. teoria wychowania- metody, jak osiągnąć cele
3. Metodyka wychowania-zalecenia, jakimi środkami je osiągnąć( jak powinny być sformułowanie zalecenia określające dobór optymalnych środków)
IV) Zadania
1. Ustalenie celów
2. Określenie właściwego stanu osobowości, postaw i manifestacji zachowań osób wychowywanych oraz psychospołecznych determinantów tych stanów
3. Ustalenie wyjściowej sytuacji wychowawczej w jakiej znajduja się osoby wychowywane i wychowujące
4. Konstruowanie teoretycznych i praktycznych modeli optymalnego oddziaływania opiekuńczego, wychowawczego i terapeutycznego na osoby mające trudności w społecznym funkcjonowaniu
V) Subdyscypliny pedagogki resocjalizacyjnej, z którymi najczęściej współdziała
1. pedagogika( społeczna, specjalna)
2. biologia
3. nauki medyczne (psychiatria)
4. psychologia ( kliniczna, rozwojowa, psychopatologia)
5. socjologia
6. prawo
7. kryminologia
8. polityka karna
9. patologie społeczne
10. teorie organizacji (resocj. odbywa się w instytucjach, potrzebna jest wiedza jak one funkcjonują)
VI) Resocjalizacja jako oddziaływanie
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz