Psychologia rozwoju człowieka- ćwiczenia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 560
Wyświetleń: 2436
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia rozwoju człowieka- ćwiczenia - strona 1 Psychologia rozwoju człowieka- ćwiczenia - strona 2 Psychologia rozwoju człowieka- ćwiczenia - strona 3

Fragment notatki:


1)Światopogląd
Światopogląd  w okresie przechodzenia  od wieku młodzieńczego do dorosłości Agnieszka Półchłopek
Monika Sobolewska
Drogi światopoglądu-I.obuchowska Pojęcie światopoglądu- obejmuje przekonania człowieka, ważne dla niego i znaczące dla kultury, w jakiej żyje. Kształtuje się on wraz z rozwojem na podstawie zdobytego doświadczenia oraz wiedzy.
Charakterystyczne jest, że światopogląd dziecka nazywany jest światopoglądem naiwnym, ze względu na fragmentaryczne i zmienne poglądy dziecka.
Psychologiczne podejście do światopoglądu polega na jego opisie i klasyfikacji, a następnie na próbie zrozumienia mechanizmów, które taki światopogląd ukształtowały.
Siedem funkcji światopoglądu wg Reykowskiego: Przekonania, jeżeli są silne, mogą stanowić dyrektywę działania człowieka, mobilizować do podjęcia działań i pokonywania trudności
Może pełnić funkcję wartościującą, gdy występuje jako norma, na której podstawie ocenia się zachowanie innych ludzi
Funkcja kontrolna własnego postępowania
Funkcja wyjaśniająca wobec poszczególnych zjawisk zarówno rzeczywistych, jak i urojonych
Funkcja integracyjna, scalająca wszystkie poglądy
Funkcja obronna , gdy broni przed lękiem i zwątpieniem
Funkcja ofensywna, gdy walczymy o własne przekonania
Kryteria rozpatrywania światopoglądu Kryterium intensywności
Kryterium powszechności
Kryterium stabilności
Intensywność światopoglądu zazwyczaj łączy się z jego funkcją ofensywną.
Powszechność światopoglądu człowieka może stanowić oparcie dla pojedynczego człowieka.
Natomiast stabilność światopoglądu jest oceniana pozytywnie w odniesieniu do światopoglądu człowieka dojrzałego, w okresie młodości przyzwoleniem społecznym cieszą się przemiany światopoglądowe, aż do buntu i odrzucenia poprzedniego światopoglądu.
Światopogląd ludzi młodych jest:
Burzliwy
Ofensywny
Niestabilny
Związany z przemianami biologicznymi
Wewnątrzpsychiczne przeobrażenia światopoglądu Przebiegają one w specyficznych fazach, które zostały opisane w następujący sposób :
Faza identyfikacji - identyfikacja z zewnętrznymi wzorami
Faza kosmiczna - oderwanie od realności
Faza dojrzałego sensu życia- odnalezienie określonego sensy istnienia Postawy światopoglądowe popularne wśród ludzi młodych:
Idealizm młodzieńczy- silnie zabarwiona emocjonalnie potrzeba dobra, wymaga warunków do swego urzeczywistnienia, należą do nich między innymi respektowanie praw młodzieży do samodzielności i szacunku. Wg psychologów idealizm młodzieńczy jest stałą, właściwą fazą rozwoju. Idelaizm polega na formowaniu rzeczywistości wedle swoich pragnień, przechodzi fazy podobne do faz rozwoju światopoglądu:


(…)

… siebie w świecie fantazji
Freud: Rola zabawy zbliżona do roli marzeń sennych. Wg Freuda zabawa służy dziecku do redukcji napięć w myśl zasady przyjemności. Dziecko czuje się panem sytuacji, odreagowuje przykrości i lęki. W miarę upływu lat, w dorosłości zabawę zastępują żarty bądź też działalność artystyczna. Freud szczególnie podkreśla katartyczną funkcję zabawy. Erikson z kolei uważa, że zabawa pomaga dziecku w integracji jego biologicznych i społecznych potrzeb.
Zabawa może być również stosowana w celach terapeutycznych, czego dowodzą Anna Freud i Melania Klein. Terapia polega na: obserwacji swobodnej zabawy dziecka, wykryciu istoty trudności oraz na dyskretnym naprowadzeniu dziecka na sposoby odreagowania problemów. Piaget postuluje natomiast, aby zarówno zabawę, naśladownictwo i marzenia senne
… interakcji
• f. dialogowa - zaznaczenie wzajemnych relacji między rozmówcami
Funkcje zachowań niewerbalnych wg Argyle'a Komunikowanie interpersonalnych postaw i emocji
Są pomocne w autoprezentacji
Są wyrazem rytuału ( f. symboliczna)
Podtrzymują komunikację werbalną Znaczenie komunikacji niewerbalnej we wczesnym dzieciństwie Pierwsze kontakty dziecka z otoczeniem mają charakter zdecydowanie niewerbalny…
… i otwarte style komunikacji interpersonalnej, umożliwiające stopniowo przejawianie się coraz pełniejszej indywidualności młodej jednostki.
7) Twórcza aktywność dziecka w wieku przedszkolnym na przykładzie aktywności rysunkowej.
Sztuka dziecka
O sztuce dziecka mówi się najczęściej mając namyśli wytwory plastyczne, przy sporządzaniu których dzieci posługują się najbardziej im dostępnym środkiem ekspresji…
… )
Idealizm kompensacyjny ( ucieczka od świata)
Idealizm normatywny  ( norma postępowania)
nihilizm Nihilizm, postawa poznawcza i moralna, po raz pierwszy sformułowana w filozofii przez greckich sofistów, a głównie przez Gorgiasza z Leontionoi na Sycylii. Z jego dzieła O przyrodzie przechowały się trzy tezy nihilistyczne dotyczące poznania, a w konsekwencji zachowań: 1) nie ma niczego. 2…
… i chłopcy w tym okresie często przejmują się swoim wyglądem oraz poznają  swoje ciała poprzez oglądanie siebie w lustrze - Daniel Elkind nazywa te zachowania młodzieńczym egocentryzmem: młodzież prezentuje swoje ciało przed „wyimaginowaną publicznością”.
Innym zjawiskiem, na które zwraca uwagę Eklind jest „osobista bajka”, kiedy nastolatek fantazjuje na swój temat i przechwala się nieistniejącymi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz