Ważne! Ta strona wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. do celów reklamowych i statystycznych. Mogą stosować je też współpracujące z nami firmy - m.in. reklamodawcy. W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności i Regulaminie.

psychologia rozwojowa - Edukacja alternatywna

Nasza ocena:

Pobrań: 7
Wyświetleń: 203

Pobierz ten dokument

przeglądaj dokument na swoim komputerze

lub wydrukuj i korzystaj w dowolnym miejscu

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

Wykład 2 07.03.2012
Pedagogika alternatywna -Edukacja alternatywna -pluralizm i tolerancja danego kraju oraz otwartość na społeczeństwa na „odmienność” -elastyczność i spontaniczność działania - Edukacja elementarna Waldorfska - Rudolf Steiner (austriacki myśliciel działacz społeczny, filozof zw z naukami przyrodniczymi, uważany za twórcę antropozofii. Wyjaśnienia relacji pomiędzy światem duchowym a materialnym poszukiwał u takich filozofów jak Hegel, Fichte, Kirekegaard, interesował się prawami rządzącymi rozwojem człowieka, świata i ludzkości. Człowiek podmiotem ciałapsychiki i ducha w związku z czym konieczne jest traktowanie go jako całości.)
Montessoriańska - Maria Montessori (lekarka i pedagog zaproponowała własną metodę pedagogiczną, zapewniającą optymalne wychowanie i edukację szkolną, do nurtu należeli też JJ Rousseau, Pestallozzi, R. Steiner, J. Dewey)
SYSTEM MONTESSORIAŃSKI SYSTEM WALDORFSKI PODEJŚCIE STANDARDOWE Ideologia wychowania romantyczna
romantyczna
progresywizm Cel oddziaływań wychowawczych Procesy poznawcze, samodzielność
Kreatywność i wolność jednostki
Całościowy rozwój dziecka Przeważająca funkcja wychowania emancypacyjna
emancypacyjna
socjalizująca Mechanizmy zmiany rozwojowej Powtarzanie, modelowanie
Eksperymentowanie, naśladowanie
Własna aktywność w zaproponowanych syt. wychowawczych Specyfika otoczenia Przygotowanie świata
Świat jest w naturalny sposób przygotowany
Czerpanie ze świata i kształtowanie go Funkcja grupy Symulacja neutralnej sytuacji rodzinnej(heterogenna wiekowo)
Symulacja neutralnej sytuacji rodzinnej
Wspólnota o podobnych umiejętnościach (homogenna wiekowo) Relacja rozwój - edukacja Edukacja wyprzedza rozwój
Edukacja podąża za rozwojem
Ujęcie synchroniczne rozwój i edukacja to dwa równocześnie przebiegające procesy Oferta edukacyjna Oferta dostosowana indywidualnie po diagnozie potrzeb i możliwości dziecka
Dziecko samo wybiera aktywność zgodną z indywidualnym rytmem i tempem
Oferta wspólna dla wszystkich dzieci oparta na potencjale grupy Modele socjalizacji Połączenie elementów z modelu laissez-faire oraz wzajemności
Połączenie elementów modelu laissez-faire oraz wzajemności
Połączenie elementów modelu lepienia z gliny oraz wzajemności Modele wychowania Doskonalenie struktur poznawczych oraz kształtowanie krytycznego myślenia
Osiąganie produktywnej niezależności przez wychowanków


(…)

Oświatowe zostało zarejestrowane. Wielki bum! Misja Społecznego Towarzystwa Oświatowego
„W procesie wychowania ważna jest różnorodność” M. Kielar - Turska

… Meksyku
Cel: kreowanie i rozwój alternatywnego społeczeństwa i kultury na podstawie współpracy, pacyfizmu, dzielenia się i ekologii. Społeczeństwo humanistyczne, gdzie Generalnie behawioryzm
Edukacja:
Dzieci w klasie nie są traktowane jako grupa - każde ma indywidualny plan nauczania
Nacisk na wytworzenie motywacji wewnętrznej ucznia - wzbudzenie zamiłowania do nauki
Dobre zaprogramowanie materiału…

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz