Przekładnia pasowa-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1330
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przekładnia pasowa-opracowanie - strona 1 Przekładnia pasowa-opracowanie - strona 2 Przekładnia pasowa-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

PRZEKŁADNIA PASOWA
1. Wyjaśnij terminy pełzania i poślizgu pasa w przekładni pasowej.
Działanie elastycznego pasa związane jest z jego pełzaniem. Przyczyną pełzania jest to, że cięgno czynne jest bardziej rozciągnięte niż cięgno bierne. Podczas ruchu pasa dociskanego do powierzchni koła napędzającego jego naprężenia zmieniają się powodując jego kurczenie się i powiększanie. Pełzanie występuje w zakresie kąta β
V1 = (ω1-D1)/2
V1-prędkość pasa czynnego
V2 = (ω2-D2)/2
V2-prędkość pasa biernego
Liczba pełzania: ε = V
Przeciętna liczba pełzania:
- pas płaski: ε =0,01 - pas klinowy: ε = 0,015
Schemat pełzania i poślizgu:
2. Narysuj schemat przekładni pasowej z rolką napinającą. Omów wady i zalety tego sposobu napięcia wstępnego pasów.
Zalety:
- stosowane w skomplikowanych przekładniach
- powodują uzyskanie wymaganego toru przebiegu pasa
Wady:
- zmniejszenie trwałości pasa wskutek występowania obustronnego zginania
- zwiększenie napięcia pasa
PRZEKŁADNIE ŁAŃCUCHOWE
2. Wymień rodzaje stosowanych łańcuchów w przekładniach łańcuchowych. Wymień po jednej najważniejszej zalecie i wadzie każdego łańcucha.
- Łańcuchy sworzniowe: posiadają prostą konstrukcję - prędkość pracy tylko 0,5m/s stąd znikome zastosowanie
- Łańcuchy zębate: są cichobieżne- konieczne jest zastosowanie dużej liczby płytek 1 ogniwie
- Łańcuchy napędowe tulejkowe: prędkość 15m/s
- Łańcuchy napędowe rolkowe: posiadają zwiększona trwałość w stosunku do łańcuchów tulejkowych oraz mniejsze zużycie uzębień w kołach - spora masa własna
PRZEKŁADNIE ZĘBATE
2. Wymień cele smarowania oraz sposoby smarowania przekładni zębatych. CEL:
• zmniejszenie tarcie
• odprowadzenie ciepła
• zabezpieczenie przed korozja.
Dwa sposoby smarowania:
• zanurzeniowo-rozbryzgowe
• natryskowe
Smarowanie zanurzeniowe
- H=(16)*m H- zanurzenie
- Graniczna prędkość obrotowa
Graniczne prędkości obwodowe kół, powyżej których należy stosować smarowanie natryskowe:
- ząb wchodzi w zazębienie po obrocie 270°, licząc od miejsca zanurzenia
υmax=0,7∙mv/h

(…)

… w zazębienie po obrocie o 90°, od miejsca zanurzenia
υmax=2∙mv/h2 m - moduł [mm]
v - lepkość kinematyczna oleju [mm2/s]
h - suma nierówności chropowatości powierzchni obu kół [mm]
υmax - graniczna prędkość obwodowa [m/s]
3. Wymień najczęściej występujące uszkodzenia przekładni zębatych i przyczyny ich występowania. (4 pytanie jest takie same)
Uszkodzenia przekładni zębatych:
• pitting
• złamanie zęba…
… przy małych wymiarach zewnętrznych, możliwa jest również zmiana przełożenia bez przerywania napędu, ponadto odznacza się ona wysoką trwałością i zwartością budowy
8. Podaj i wyjaśnij na rysunku podstawowe prawo zazębienia (prawo Willisa).
Podstawowe prawo zazębienia określa warunki, jakie musza spełnić zarysy zębów,
aby zapewnić stałość stosunku prędkości kątowych kół współpracujących.
B - punkt przyporu
C - punkt centralny zazębienia (punkt toczny),
O1, O2 - osie obrotu kół,
rw1, rw2 - promienie toczne,
V1,V2 - prędkości obwodowe w punkcie B,
Vn - składowa prędkości V1, V2 - prostopadła do zarysów zębów w punkcie B,
W1, W2 - składowe prędkości V1,V2 - styczne do zarysów zębów w punkcie B,
   prędkości kątowe kół 1,2
Zarysy zębów stykają się w punkcie B. Przez punkt B przeprowadzono normalna NN…
… smarowania
93. Rodzaje kół zębatych - szkice, rozwiązania konstrukcyjne
a) o zębach prostych - koło walcowe
b) koło stożkowe o zębach prostych
c) zębatka prosta
d) zębatka koronowa
e) koło walcowe wewnętrzne z zębach prostych
f) koło walcowe zewnętrzne o zębach śrubowych
g) koło walcowe o zębach daszkowych
h) koło walcowe o zębach łukowych
i) koło stożkowe o zębach śrubowych
j)koło stożkowe o zębach…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz