Prawo Unii Europejskiej - notatki 4

Nasza ocena:

5
Pobrań: 21
Wyświetleń: 742
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo Unii Europejskiej - notatki 4 - strona 1 Prawo Unii Europejskiej - notatki 4 - strona 2

Fragment notatki:

Reakcją na traktat jest pojawienie się opozycji w państwach członkowskich - kwestionowanie kierunku integracji europejskiej + opozycja sadów konstytucyjnych państw członkowskich (niemiecki na czele) - kwestionowanie niektórych zasad, zwłaszcza sformułowanych w orzecznictwie ETSu, które wyraźnie zahaczałaby o granice integracji dopuszczalne przez konstytucje krajowe.
Traktat Amsterdamski - 2.10.1997 r. w życie 1 maja 1999r.
Prace nad nim trwały równolegle z negocjacjami akcesyjnymi z państwami wschodnimi, miał przygotować unię na to poszerzenie. Chciano zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami wstąpienia tych państwa.
Określono zasady, na których funkcjonuje UE, w szczególności określenie Praw Podstawowych, czyli praw człowieka. Art. 6; art. 7. - przepis umożliwiający zawieszenie państwa członkowskiego w jego prawach, w przypadku istnienia wyraźnego ryzyka poważnego naruszenia przez nie zasad, na których opiera się UE. Raz zastosowano jego wprowadzenie w 1999 r. po wyborach w Austrii.
Drugą nową regulacją było wprowadzenie konstrukcji ściślejszej lub wzmocnionej współpracy art. 20 TUE, 326-334 TFUE;
Trakat nicejski 26 lutego 2001r. w życie 1.02. 2003r. - trkatat odrzucony w pierwszym referendum w Irlandii, traktat nicejski miał na celu przygotowanie poszerzenia z 2007 r. - 2 podstawowe zmiany:
Nowe zasady podziału miejsc w organach wspólnot europejskich, nowe zasady głosowania w Radzie UE
Proklamowanie karty Praw Podstawowych - nie oznaczało to Karty jako wiążącego dokumentu - stało się to dopiero w Traktatcie Lizbońskim, wtedy ją przygotowano i ogłoszono, jako dokument niewiążącą.
Rada UE jako główny obok Parlamentu organ stanowiący prawo jest ważny. Traktat wprowadzał system ważony rozdawania głosów. System ten okazał się niezwykle korzystny dla Polski, mając niecałe 40 mln ludności, miała tylko niewiele głosów mniej niż Francja i Niemcy.
Żaden nie wprowadzał poważnej reformy, a taka była potrzebna.
Deklaracja polityczna w Laaken - deklaracja wskazywała na 4 obszary przyszłej reformy traktatów:
Konieczność wyraźniejszego rozdziału kompetencji między UE a państwa członkowskie
Uproszczenie instrumentów prawnych UE
Wzmocnienie legitymizacji demokratycznej UE, przejrzystości i skuteczności instytucji europejskich
Uproszczenie traktatów założycielskich.
Powołano ciało nazywane Konwentem Europejskim. Do tej pory wszystkie traktaty powstawały na klasycznej ścieżce zawierania umów międzynarodowych. Tutaj przed fazą negocjacji międzyrządowych powołano konwent, na który z jednej strony składali się czynni przedstawiciele państw, ale również autorytety moralne itd. Przewodniczył były prezydent Francji - Waleri Dziskard (?)
Rezultatem prac był Traktat konstytucyjny - zmiany w płaszczyźnie językowej - słowo właściwe dla relacji w ramach jednelitego państwa a nie organizacji międzynarodowej. Instytucje takie jak, prezydent UE. Trakat przeszedł do historii jako nieudana próba integracji. Schumann ostrzegał przed takim zbyt całościowym rozwiązaniem.


(…)

… prawny. Pozostawiono Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. Wyraźny rozdział kompetencji między UE a państwa członkowskie, zmieniono sposób podejmowania decyzji w Radzie UE i uzależniono siłę głosu państwa od liczby jego ludności. Karta Prawa Podstawowych stała się dokumentem wiążącym państwa członkowskie i mającą moc sprawczą traktatu. Wzmocniono rolę parlamentów krajowych i wprowadzono nowe funkcje przewodniczącego Rady Europejskiej i woskiego prestawiciela do spraw polityki zagranicznej.
Teraz mamy 2 traktaty podstawowe - o UE i TFUE

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz