Prawo administracyjne - wykład 2

Nasza ocena:

3
Pobrań: 553
Wyświetleń: 1519
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo administracyjne - wykład 2 - strona 1 Prawo administracyjne - wykład 2 - strona 2 Prawo administracyjne - wykład 2 - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 2 (17.10.2011)
Prawo-zespół norm pochodzących od państwa(współcześnie jest to zespół dwustronnie wiążące, czyli takie które mają znaczenie zarówno dla tego kto je ustanowił jak i dla tego do kogo jest skierowane) regulujących określoną dziedzinę ycia, konkretni stosunki międzyludzkie, zabezpieczony systemem sancji.
Prawo dzielimy na gałęzie, kryterium mże być różnorodne:
-wg,relacji-relacja pozioma między podmiotami inaczej mówiąc są onesobie równorzędne, bąź relacja pionowa jak w przypadku prawa administracyjnego, przedmiot regulacji: wyróżniamy prawo cywilne, handlowe, karne, finansowe.
Prawo administracyjne- jest definiowane na wiele sposobów w wielu ujęciach.
-mają dwie grupy adrestatów: do podmiotów administracji jak i do obywateli i ich zrzeszeń
Normy te różnią się przedmiotem regulacji prawnej a także mechanizmem regulacj.
Normy te łączy to, że mają charakter publicznoprawny oraz mają związek z organizowaniem i kierowaniem życiem publicznym w państwie.
Mamy 2 zasadnicze podejścia do definiowania prawa administracyjnego:
-poprzez odwołanie si e do administracji publicznej, będącej adrestaem norm prawnych oraz jej działalnoścu jako przedmiotu regulacji prawnej
-przez odwłoanie się do obywatela (jednostki)- będą ca adrestaem norm prawynych i jej sytuacji w państwoe jako przedmiotu regulacji prawnej
Przez odwołanie się od administracji publicznej:
- ujęie kladsyczne
-prawo administracyjne to zespól norm prawnych, zalicza się do prawa publicznego, regulują organizacje administracji publicznej, regulują sjje działalność w sferze wewnętrzej( wewnątrz struktur organizacyjnych podmiotów adm i ich systemow)' a także normując
- wymaga rozróżnienia norm prawnych na podstawie, których administracja prowadzi powierzoną działalność : niektóre funkcje realizowane są na podstawie norm prawnych cywilych, inna na podstawie karnego
-często w tymujęciu definicje uzupełnia suę dodatkowaymi kryteriami, kładą naciśk na to, że adm działa w swoistych formach, prawo stanowi podstawę do stosunku amdinisprawnego, że związane jest z możliwością użycia przymusu państwowego,
Prawo administracyjne jest bardzo złożoną gałeżią prawa, możemy wyróżnić 3 typy norm prawnych:
- administracyjnego ustrojowego- regulują kwestie ustroju admpublicznej
- ad materialnego uprawnienia i obowiązków jednostki oraz kompertenji podmiotów administracji
- procesowe- regulują trybu prowadzenia załatwiania spraw powierzonych podmiotom administracji publicznej
Jest t ujęcie szerokie pojęcia prawa administracyjnego, ma charakter uniwersalistyczny (largo)
Ujęcie admini przez odwłonie się do obywatela:


(…)

… obowiązywania norm prawnych stoanowiania przez organy i instytucji UE
prawo pozytywne: jest prawem stanowionym, źródłami prawa administracyjnego materialnego są akty stanowione w określonej formie przez właściwe organy władzy i administracji państwowej oraz samorządowej
prawo powszechnie obowiązujące: wynikają z systemu zamkniętego, obowiązują powszechnie w 3 znaczeniach: podmiotowym ( dotyczą każdego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz