Prawno ochrony konkurencji - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 749
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawno ochrony konkurencji - wykład - strona 1 Prawno ochrony konkurencji - wykład - strona 2 Prawno ochrony konkurencji - wykład - strona 3

Fragment notatki:

PRAWO OCHRONY KONKURENCJI ( POK ) Na prawo ochrony konkurencji składają się 3 formy norm : 1. normy umożliwiające zwalczanie nieuczciwej konkurencji 2. normy umożliwiające przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym 3. normy , z których wynikają zakazy konkurencji. Ad. 1) KONKURENCJA - nie jest terminem zdefiniowanym w prawie, wywodzi się z nauk ekonomicznych ,wg których konkurencja to współzawodnictwo pomiędzy przedsiębiorcami. Przedmiotem współzawodnictwa jest zarówno rynek , jak i działający w ramach tego rynku konsumenci - klienci. Współzawodnictwo dotyczy opanowania rynku , po to by w efekcie pozyskać jak największą liczbę konsumentów. Minimalna konkurencja zaistnieje wtedy, gdy na danym rynku mamy do czynienia przynajmniej z dwoma przedsiębiorcami, którzy wytwarzają te same produkty lub świadczą te same usługi . RYNEK to część gospodarki ( krajowy, lokalny ) Przedsiębiorstwo w skali kraju może występować jako jeden z wielu p. , natomiast na rynku lokalnym ( np. gminy ) może występować jako jedyny. Każdy jednak chce mieć zapewniony zbyt swoich towarów lub usług. przejawem współzawodnictwa między przedsiębiorcami jest posługiwanie się metodą cenową lub jakościową. Inne metody pozyskiwania konsumentów nie zawsze są uczciwe. CZYN NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI - jest to działanie sprzeczne z prawem i godzące w dobre obyczaje kupieckie. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993 r. wskazuje jakie czyny są czynami nieuczciwej konkurencji , np. wprowadzanie w błąd w oznaczeniu przedsiębiorstwa, fałszywe oznaczenie geograficzne pochodzenia towarów . By jednak uznać taki czyn za czyn nieuczc. konkur. to musi on godzić w interesy przedsiębiorców lub konsumenta. Fałszywe oznaczenie przedsiębiorstwa lub oznaczenie geograficzne pochodzenia towarów to posługiwanie się nazwą m którą nie powinien się posługiwać , nie można używać nazw powszechnych . Czynem naruszenia konkurencji jest również : naruszenie tajemnicy informacji danego p. ( inf. handlowej, technicznej - muszą być one zastrzeżone jako tajemnica ) , nakłanianie innych osób do zerwania umów z danym przedsiębiorcą , nieuczciwa zakazana reklama ( reklama porównawcza, nieuczciwa pokazująca dane nieprawdziwe rozmijające się z rzeczywistością ). Czyn nieuczciwej konk. wiąże się z odpowiedzialnością cywilno - prawną. Osoba, w której interesy ugodził czyn nieuczciwej konk. może żądać odszkodowania, zaprzestania danego działania, naprawienie skutków danej czynności, wydania korzyści otrzymanej w wyniku ww. czynności.

(…)

… skutków danej czynności, wydania korzyści otrzymanej w wyniku ww. czynności. Kilka czynów wiąże się także z odpowiedzialnością karną. Mamy do czynienia ze ściganiem publiczno - prawnym lub wykroczeniami. Ad. 2) Normy na podstawie , których dochodzi do przeciwdziałania praktyk monopolistycznych. Zwalczaniem praktyk monopolistycznych zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów , Organem jest prezes…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz