Prawo konstytucyjne - strona 45

note /search

Skutki wprowadzenia stanu klęski żywiołowej - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 84
Wyświetleń: 707

Skutki wprowadzenia stanu klęski żywiołowej zmiany w zasadach działania organów władzy publicznej kierownictwo działaniami mającymi zapobieżenie lub usunięcie skutków klęski żywiołowej sprawują odpowiednie orany administracji lokalnej: wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, wojewoda jeżeli ...

Skutki wprowadzenia stanu wyjątkowego - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 21
Wyświetleń: 560

Skutki wprowadzenia stanu wyjątkowego zmiany w zasadach działania organów władzy publicznej kierownictwo działaniami mającymi na celu usunięcie powstałych zagrożeń sprawuje RM, lub wojewoda, jeżeli stan wyjątkowy wprowadzono tylko na obszarze jednego województwa przewiduje się możliwość zawieszeni...

Sposoby obliczania biegu kadencji - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 63
Wyświetleń: 1190

Sposoby obliczania biegu kadencji W Polsce obowiązywała zasada, że kadencja Sejmu trwa 4 lata od dnia wyborów, a kolejne wybory muszą się odbyć już po upływie kadencji. Możliwe tu było precyzyjne dochowanie 4-letniego okresu kadencji, ale powodowało powstanie okresu międzykadencyjnego, w czasie któ...

Sposób tworzenia i ustrój województwa - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 42
Wyświetleń: 525

sposób tworzenia i ustrój województwa Województwa tworzy się w drodze ustawy - w której musi być określona nazwa, terytorium i siedzibę władz województwa. Ustawa określa wykaz gmin wchodzących w skład danego województwa. Ustrój województwa ma postać dualistyczną - w województwie istnieją dwa równo...

Struktura i organizacja rządu - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 49
Wyświetleń: 637

Struktura i organizacja rządu Rada Ministrów jest organem kolegialnym - jej skład ma charakter wieloosobowy, a podstawową formą jej działania są posiedzenia. Jednocześnie rząd zbudowany jest w oparciu o hierarchię osób w nim zasiadających (nie stanowi kolegium równouprawnionych członków) Większość...

Struktura Rady Ministrów - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 133
Wyświetleń: 945

struktura Rady Ministrów. Uzasadnij Rada Ministrów jest organem kolegialnym - bowiem jej skład ma charakter wieloosobowy, a podstawową formą jej działania są posiedzenia. Jednocześnie większość członków RM to zarazem odrębne, jednoosobowe organy konstytucyjne o własnym zakresie kompetencji. Wewnąt...

Struktura sądów powszechnych - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1526

Struktura sądów powszechnych Prawo o ustroju sądów powszechnych nadaje sądownictwu powszechnemu trójszczeblowy charakter. Sądami powszechnymi są: sądy rejonowe tworzone dla jednej lub więcej liczby gmin lub dla części gminy sąd rejonowy jest sądem I instancji jego właściwość obejmuje sprawy kar...

System źródeł prawa Unii Europejskiej - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 140
Wyświetleń: 987

System źródeł prawa Unii Europejskiej System źródeł prawa UE obejmuje: prawo pierwotne prawo pochodne (wtórne) Prawo pierwotne - na prawo pierwotne składają się traktaty założycielskie (przede wszystkim Traktat o UE, Traktat o W...

System finansowy samorządu - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 14
Wyświetleń: 581

System finansowy samorządu Podstawą gospodarki finansowej każdej JST jest corocznie uchwalany budżet, Zapewnienie samorządowi odpowiednich dochodów jest gwarantowane konstytucyjnie. Konstytucja rozróżnia trzy podstawowe źródła dochodów JST: dochody własne - przysługujące z mocy ustawy upoważniają...

Szczególny status prawny prezydenta - omówienie

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 133
Wyświetleń: 980

Szczególny status prawny prezydenta? nie może piastować żadnego innego urzędu ani pełnić żadnej funkcji publicznej, z wyjątkiem tych, które są związane ze sprawowaniem funkcji głowy państwa prezydent podlega rygorom ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby publiczne ma obowi...