Filozofia współczesna - strona 3

note /search

Przewartościowanie wszystkich wartości

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1491

Przewartościowanie wszystkich wartości . Stanowisko Nietzschego było przeciwne współczesnej moralnosci. Jego główne założenia były takie: 1) założenie wartosci życia : jedynie ono posiada wartość bezwzględną i z niego rodzi się wszystko inne, co w ogóle wartość posiada; 2) założenie wolności siln...

Śmierć Boga i nihilizm

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1288

Śmierć Boga i nihilizm. " Gott ist tot - Bóg jest martwy " - lecz cóż to oznacza? I co wynika z faktu śmierci Boga? Otóż, zdaniem Nietzschego, człowiek współczesny przestał odczuwać obecność Boga w świecie, w odróżnieniu od ludzi żyjących w starożytności, czy choćby w średniowieczu. W o...

Witalizm Bergsona

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 266
Wyświetleń: 2051

Witalizm Bergsona (1859-1941). Filozofia Bergsona ma w jednej swej połowie charakter krytyczny i jest pełna analogii do pragmatyzmu, natomiast w drugiej połowie buduje nową metafizykę, intuicjonistyczną i witalistyczną. W 1927 roku został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Pochodzil...

Natura rzeczywistości

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 70
Wyświetleń: 700

Natura rzeczywistości. Jeśli zdamy się na intucję, to rzeczywistość jawi się jako nieskończenie różnorodna, zmienna, żywa, dynamiczna, wciąż nowa, nie mieści się w żadnych schematach i wyłamuje się ze wszelkich mechanizmów. Po drugie stanowi zwartą całość, nie jest sumą samoistnych części. Świat ...

Ewolucja twórcza

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1022

Ewolucja twórcza. Przyroda ma te same właściwosci, co jaźń: różnorodność i nieustanny rozwój. Co wydaje się w niej niezmienne, jest tylko szzcegolną postacią zmienności: dzieje się wtedy tak, jak z pociągiem będącym w ruchu, który wydaje się nieruchomy dla pociągu poruszającego się w tym samym ki...

Idea fenomenologii

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 336
Wyświetleń: 1512

Idea fenomenologii. Husserl pragnął oprzeć filozofię na niewzruszonych naukowych fundamentach. Jaka nauka mogłaby je dać? Psychologię Husserl odrzucił. Doszedł do wniosku, że takiej nauki jeszcze nie ma i należy ją stworzyć. Te nową naukę nazwał fenomenologią. Miała to być owa "pierwsza nauk...

Etyka fenomenologiczna

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 133
Wyświetleń: 1323

Etyka fenomenologiczna . Filozofią praktyczną Husserl zajmował się mało. Rozwinął ją Scheler. Wartosci rozumiał obiektywnie, jako właściwości rzeczywistego świata . Sprawiedliwości czy pięknu nie podmiot przypisuje wartość, ale one same przez się ją posiadają: lezy to w ich naturze, że są wartośc...

Realizm fenomenalistyczny a bezpośredni

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 21
Wyświetleń: 931

Realizm fenomenalistyczny a bezpośredni . Naczelna teza realizmu twierdzi, że pewne przedmioty (materialne rzeczy) istnieją niezaleznie od tego, czy je ktos postrzega i mysli o nich. Nie są wytworami umysłu , umysł je ujmuje, ale ich nie tworzy; istniałyby, choćby on nie istniał. Mysliciele, któr...

Realizm dualistyczny a naturalistyczny

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 35
Wyświetleń: 749

Realizm dualistyczny a naturalistyczny. Najgłębsza róznica między realistami polegała jednak na odmiennym rozumieniu umysłu . I prowadziła do odmiennego poglądu na świat. Jeden z poglądów był dualistyczny : przyjmował, że umysł poznający rzeczy materialne ma inną naturę niż te rzeczy. Rozumował: ...