Pojęcie jakości - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 693
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pojęcie jakości - omówienie - strona 1 Pojęcie jakości - omówienie - strona 2 Pojęcie jakości - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Pojęcie jakości, zarządzania jakością
systemy zarządzania jakością ISO 9001:2000
narzędzia zarządzania jakością
droga ciągłego doskonalenia organizacji z wykorzystaniem systemu zarządzania jakością
Jakość - stopień w jakim zbiór istniejących samych w sobie właściwości spełnia wymagania
Pojęcia stosowane w zarządzaniu jakością:
- ISO 9000 - międzynarodowa norma systemów jakości
- TQM - kompleksowe zarządzanie jakością
- EFQM - Model Doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością
- CAF - Powszechny model oceny administracji publicznej UE
Zarządzanie jakością = dobre zarządzanie
System zarządzania jakością
system - zestaw wzajemnie powiązanych lub wzajemnie na siebie oddziałujących elementów
Elementy:
- procesy
- procedury
- zasoby
- struktura organizacyjna
SZJ wg ISO 9001: 2000 Podstawowe etapy doskonalenia zarządzania:
ISO EFQM TQM
ISO 9000 - fundament zarządzania jakością
Model EFQM i jego adaptacja dla potrzeb sektora publicznego w postaci modelu CAF
Narzędzia, techniki i zasoby kompleksowego zarządzania jakością TQM
EFQM - niedochodowa organizacja członkowska, jest twórcą Modelu Doskonałości EFQM, organizatorem Europejskich Nagród Jakości, stanowi dla organizacji europejskich źródło zasobów wiedzy o biznesie, metodach, narzędziach i technikach doskonalenia.
Wizja EFQM: Świat, w którym przodują organizacje europejskie
Misja EFQM: Być siłą napędową trwałej doskonałości w organizacjach europejskich
Cele: miejsce udostępniania badania i oceniania praktyk zarządzania, które są motorem zmian
różnorodne drogi do doskonałości i rozwoju przedsiębiorstwa wyrażanie uznania dla organizacji osiągających kolejne Poziomy Doskonałości EFQM
Kto korzysta z modelu:
- ponad 20.000 organizacji w Europie
- 60% z 25 największych europejskich przedsiębiorstw
- 9 z 15 europejskich przedsiębiorstw z listy 50-ciu najbardziej szanowanych firm na świecie
- ponad 100.000 małych i średnich przedsiębiorstw w 2002 r.
System kompleksowego zarządzania jakością wg Modelu EFQM z książki:
Pytania Modelu EFQM:
czy proces ma angażować wszystkich pracowników
przekazanie pracownikom uprawnień
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz